PALMA DE MALLORCA, 3 Des. (EUROPA PRESS)
El Consell de Mallorca va aprovar avui, amb 17 vots a favor de PSIB, Bloc i UM i l'abstenció del PP, el Pla Sectorial de Carreteres de Mallorca, que elimina tots els projectes d'autovies i autopistes projectats en la passada legislatura i els substitueix per desdoblaments (doble via), basant-se en criteris de sostenibilitat i adequant-se a les necessitats d'un territori insular.
D'aquesta manera, el Pla Director Sectorial de Carreteres per a l'illa de Mallorca preveu modificacions substancials respecte a les principals obres viàries previstes en el projecte inicial, entre les quals destaca l'eliminació de l'autovia Inca-Manacor i la supressió del segon cinturó de Palma, que es canvia per un "projecte més assumible i respectuós amb el paisatge", segons ha destacat el conseller insular de Territori, Antoni Pascual.
En concret, les principals infraestructures viàries previstes en el nou Pla s'executaran en dues fases; la primera, que es desenvoluparà entre 2009-2017, i la segona fase, prevista per al període 2017-2024. Altres de les principals novetats del Pla de Carreteres és la disminuir la velocitat màxima permesa a la xarxa secundària de l'illa, ja que el criteri de disseny per al condicionament de les carreteres tindrà en compte el format C-70 en lloc del C-80 com passa actualment.
Durant el debat de la iniciativa, la consellera insular del PP Mabel Cabrer ha lamentat els tres anys "perduts" sense haver estat aprovat el Pla i a la "inactivitat" del Pacte "tenint els diners de Madrid sobre la taula", referint-se als cent milions d'euros que l'Estat destina a la via connectora prevista en la iniciativa. Alhora, ha afirmat que l'execució de les obres previstes "generen llocs de treball però així i tot han preferit esperar".
"Mai m'hagués imaginat que el Pacte d'esquerres votés aquest pla i canviés tan radicalment de posició" respecte a la mantinguda durant el passat mandat des de l'oposició contra els projectes viaris projectats, el que va atribuir a "una incoherència total" de PSIB, Bloc i UM. En aquesta mateixa línia, ha expressat la seva sorpresa davant de les manifestacions dels grups ecologistes contra aquest Pla "utilitzant els mateixos lemes que ja van usar la passada legislatura contra els projectes del PP".
En la seva intervenció, ha recordat que el contingut del Pla és semblant a l'aprovat en el passat mandat, ja que "preveu un segon cinturó tot i que ells no ho reconeguin i en totes les autovies es preveu un tercer carril", a més de prolongar-se l'autovia Llucmajor-Campos i el desdoblament de Manacor a Sant Llorenç. "Per això estem còmodes amb la nostra abstenció", va incidir.
Davant d'aquestes manifestacions, Pascual va negar qualsevol mena de desacord entre els membres del Pacte per treure-la endavant, responent així a les crítiques efectuades des del PP, al justificar que "el que hi ha hagut ha estat un temps per fer consultes" i fruit d'aquestes reunions, ha dit, s'han estudiat les possibles modificacions a l'informe d 'al·legacions presentades.
"Estic content per la cultura de Pacte que hem presenciat", va etzibar el conseller, qui ha destacat el fet que dins del Pacte cadascun dels partits que ho conformen hagi renunciat "a una petita part del seu programa electoral per aprovar aquest Pla".
Per la seva banda, el conseller d'UM Miquel Àngel Flaquer va al·ludir a les "moltes hores de treball i consens" entre els socis i ha assegurat sentir-se "satisfet de ser capaços d'arribar a l'acord entorn d'un bon pla, totalment respectuós amb el medi ambient".
En aquest sentit, va recriminar que "és fals" que Mallorca "quedarà plena d'asfalt i serà agressiu a l'entorn", tal com critiquen associacions ecologistes de l'illa, que precisament s'han concentrat avui a les portes del Consell per protestar contra l'aprovació de Pla.
Tal com va incidir, la pretensió del projecte és continuar millorant la xarxa viària i les comunicacions entre els municipis de Mallorca, recordant a més que s'han eliminat totes les variants que els Ajuntaments "no han volgut", perquè "rebaixa molt i elimina tota polèmica del passat pla", aprovat en 1998.
Mentrestant, des del Bloc, la seva portaveu Joana Lluïsa Mascaró ha reconegut que des del Pacte "som conscients que un sector social volia un altre pla" tot i que ha defensat que l'acord aconseguit "fa possibles carreteres més segures i aposta per la mobilitat integral, sense noves autovies i amb alternatives a projectes faraònics".
Finalment, el conseller socialista Miquel Ramon ha manifestat que a l'actual pla hi ha 27 actuacions menys que les plantejades en la passada legislatura, i planteja un només nou vial, la via connectora, així com 12 variants en pobles, algunes d'elles "més que demanades". "I tot això part del consens de moltes associacions i neix amb diners de Madrid", va recalcar el conseller del PSIB.
PREACORD DE PSIB, BLOC I UM
Cap recordar que el passat 12 de novembre PSIB, UM i Bloc van arribar a un "preacord global" per aprovar el Pla de Carreteres després de suprimir el Tercer Cinturó de Palma, eliminar tots els projectes d'autovies i autopistes i suavitzar l'impacte dels condicionament de carreteres de la Xarxa Secundària atenent a criteris paisatgístics elaborats pel Departament de Territori i reduint la velocitat màxima.
Alhora, el Pla preveu l'eliminació de les variants "conflictives" de Felanitx, Santa Margalida, nord i sud de Bunyola, la ronda Sa Ràpita-s'Estanyol i la carretera interior de la Badia d'Alcúdia, mentre que l'autopista prevista entre Llucmajor-Campos passarà a ser un desdoblament a partir de 2017 "en funció de les necessitats del trànsit i de la sinistralitat que pugui haver", tal com ha manifestat Mascaró després de l'anunci del preacord.
A més d'eliminar l'autopista Inca-Manacor, tal com preveia l'acord de governabilitat del Consell de Mallorca, també se suprimeix l'autopista Andratx-Port d'Andratx, i pel que fa al Segon Cinturón de Palma, que defensava el PP, i que "permetia un creixement desmesurat", finalment serà una via connectora, que possibilitarà els accessos a l'Hospital de Son Espases, tal com ha explicat.
Ha estat el 22 de desembre del 2008 quan el Consell va aprovar de manera inicial el Pla, que té informe tècnic del passat 19 de novembre i jurídic del dia 25, emesos pels tècnics de la Direcció Insular d'Ordenació del Territori, que acorda la conformitat de la Memòria Ambiental, a més de l'acord de la Comissió Balear de Medi Ambient del Govern i el de la Comissió de Política Territorial.