AMPL.- La Conselleria de Mobilitat anuncia que el tram urbà de la línia de tren de Manacor serà en superfície

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 23 febrero 2009 16:23

PALMA DE MALLORCA 23 Feb. (EUROPA PRESS) -

La Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori ha remarcat avui que fer en superfície el tram de la línia de tren que uneix Manacor i Artà a l'entramat urbà del municipi manacorí ocasionarà majors avantatges des del punt de vista econòmic, mediambiental, de mobilitat i tècnic, que fer el soterrament de la línia.

En roda de premsa, el conseller del ram, Gabriel Vicens, ha explicat que s'utilitzarà el sistema anomenat 'tren-tram', mitjançant el qual s'aconsegueix una velocitat inferior als 50 quilòmetres per hora en els nuclis urbans però pot incrementar-la fins a 100 en els interurbans. Alhora, ha subratllat que el soterrament en aquest recorregut provocaria majors molèsties a la ciutadania i que seria "difícilment justificable" davant el Ministeri de Foment tenint en compte la freqüència de la línia i la brevetat del tram.

A més, mentre el soterrament suposaria una inversió de 44,5 milions d'euros i una durada de les obres estimada en 24 mesos, l'altra opció posseeix un pressupost estimatiu de 13,2 milions d'euros -3,5 vegades inferior- a fer en 10 mesos.

Vicens ha indicat que aquests estudis que aconsellen la preferència de fer el traçat en superfície ja han estat presentats a l'alcalde de Manacor, Antoni Pastor, i, tot i que ha indicat que la infraestructura subministrarà un servei a tota la població balear i no únicament a la d'aquest municipi mallorquí, va manifestar que no dóna "res per tancat", preguntat sobre la possibilitat que es pugui incorporar alguna modificació aportada pel consistori.

Per la seva banda, el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Jaume Jaume, ha assenyalat que ja s'ha realitzat una exposició pública sobre les expropiacions que caldran per tal d'executar el traçat, que actualment es troba en "període de contestació a les al·legacions" presentades i, en aquest sentit, ha afegit que una d'aquestes expropiacions és la urbanització de Poleixi Golf, que es troba "molt a prop" del tram del tren.

El projecte bàsic del tren aprofita l'antic traçat de la línia existent, de l'any 1879, i incorpora una estació provisional a Manacor perquè, en el cas que s'endarrereixin les tasques d'enllaç amb l'estació existent, el servei amb Artà s'iniciï de manera independent.

ALTERNATIVA AMB MENORS RISCOS

D'altra banda, el conseller va posar èmfasi en què l'alternativa en superfície implica únicament uns riscos similars a unes obres d'urbanització, quan el soterrament presenta el perill addicional dels moviments en pantalles que podrien ocasionar esquerdes en les edificacions pròximes. Alhora, ha sostingut que el soterrament faria necessari traslladar l'actual estació i retrocedir-la ja que les obres "no són compatibles".

D'altra banda, mentre el soterrament implicaria unes obres de 15 metres d'amplada i de 10 metres per al desviament del marc del torrent, l'altra alternativa únicament suposaria unes edificacions de nou metres. L'accessibilitat també és un dels aspectes positius de fer el tram en superfície ja que les persones que present problemes de mobilitat reduïda tindran menors inconvenients a l'hora d'entrar en els 'tren-tram' de pis baix.

Finalment, Vicens ha indicat que la Conselleria conclourà el projecte bàsic per després començar amb tota la tramitació corresponent. A més, ha apuntat que la freqüència de la futura línia serà d'entre 30 minuts i una hora, tot i que aquesta dependrà del Pla d'Explotació, ha afegit.

Contenido patrocinado