AMPL.-El Govern titlla d'"indecent" que el PP denunciï les obres del metro que "van arreglar els despropòsits" de Cabrer

Actualizado: lunes, 24 mayo 2010 17:59

L'Advocacia de la Comunitat Autònoma es persona en la denúncia del PP per negar "qualsevol mena d'actuació delictiva" en els contractes d'obres


PALMA DE MALLORCA, 24 May. (EUROPA PRESS) -

El director general de Mobilitat, Antoni Verger, va titllar avui d'"indecent" que el PP hi hagi denunciat davant dels Jutjats els contractes de les obres d'emergència que es van portar a terme en el Metro de Palma per "arreglar els despropòsits" de l'exconsellera de Transports i Obres Públiques, Mabel Cabrer, a qui ha acusat d'"intentar confondre i desviar l'atenció" després d'assegurar que les tasques que es van portar a terme en aquest mitjà de transport després de les inundacions del 2007 es van concedir a empreses "a dit i sense concurs públic".

En una roda de premsa, Verger ha informat que l'Advocacia de la Comunitat Autònoma s'ha personat en la denúncia que el PP va ampliar el passat 18 de maig davant del Jutjat d'Instrucció número 7 de Palma i que havia interposat davant de la Fiscalia per les contractacions "irregulars de fins a 10,5 milions d'euros" en les esmentades obres d'emergència que es van executar en el Metro de Palma.

Verger ha destacat que l'Advocacia de la Comunitat Autònoma "defensarà l'actuació de l'administració", de manera que negarà "qualsevol mena d'actuació delictiva" en els contractes d'obres de reparació, per a les quals el Govern va destinar 30 milions d'euros, la majoria d'ells per instal·lar dos grans col·lectors de pluvials al polígon de Son Castelló, si bé el cost d'aquests treballs ha estat més gran.

Així, ha explicat que les empreses que s'havien encarregat de la construcció d'aquesta infraestructura també van haver d'assumir el cost de les deficiències que eren responsabilitat seva i que havien provocat les inundacions.

El director general de Mobilitat va detallar que dels 30 milions d'euros que es va gastar l'executiu, 2,4 milions han estat destinats a contractar a l'empresa pública INECO per portar a terme l'auditoria i l'assistència tècnica dels treballs, de manera que es va encarregar, d'una banda, de detectar les deficiències i, per un altre, de dirigir les obres de reparació, que han estat executades per les 21 empreses que s'havien encarregat de la construcció d'aquest mitjà de transport en la passada legislatura.

Verger també va discrepar de l'últim informe de la Sindicatura de Comptes, en què s'assenyala que no estava acreditada l'emergència dels treballs de reparació del metro. En aquesta línia, ha assegurat que sí que estava justificada aquesta emergència, tenint en compte que el Metro es va inundar, després que plogués 20 litres per metre quadrat el 21 d'agost del 2007 i 15 litres el 22 de setembre, per la qual cosa sinó s'haguessin contractat directament les obres i els serveis, l'obertura d'aquesta infraestructura "es podria haver endarrerit dos anys".

D'altra banda, ha informat que el Consell d'Administració de SFM també va adjudicar per 8,8 milions d'euros a la UTE INECO-GRUSAMAR el contracte de consultoria i assistència per poder portar a terme els projectes ferroviaris (estudis, redacció de projectes i assistència tècnica), en virtut del conveni ferroviari amb el Ministeri de Foment, que ascendia a 443 milions d'euros.

Tot i això, va negar que aquest contracte es fes a dit, sinó que es va convocar un concurs públic al qual van concórrer cinc empreses i, d'elles, es va elegir a la qual ha ofert la "millor oferta econòmica i el millor projecte tècnic", referint-se a INECO-GRUSAMAR. A més, ha afegit que "no es va presentar cap impugnació contra l'acord d'adjudicació".

L'EMPRESA "MÉS PRESTIGIOSA DE L'ESTAT"

Verger va recalcar que per reparar les obres del metro, el Govern va recórrer a l'empresa pública INECO, a causa que és la "més prestigiosa de l'Estat" en matèria de consultoria ferroviària, tal com ho certifica el fet que sigui la mateixa que contracta el Ministeri de Foment per a la majoria de les obres. A més, ha afegit que aquesta companyia també ha estat contractada per altres Comunitats Autònomes, com Madrid, València o Múrcia perquè portés a terme l'assistència tècnica de projectes ferroviaris.

"Acudim a aquesta consultora perquè aclarís els motius perquè hagués unes deficiències tan greus en matèria de seguretat i de captació de pluvials en el Metro i perquè ens ajudés a dirigir les obres de reparació, que han estat executades per les mateixes empreses que havien estat contractades en la legislatura del PP", ha insistit.

D'altra banda, ha afegit que es va recórrer al procediment d'urgència perquè els contractes es poguessin portar a terme de manera directa, de de cara a restablir el Metro amb la "màxima celeritat". Així, ha recordat que aquest procediment és el mateix que va utilitzar el Govern del PP durant la passada legislatura per portar a terme les obres dels talussos de Son Tell a Petra durant 2004, després de l'accident de tren.

Per aquesta raó, va mostrar el seu "convenciment" que a cadascun dels passos que ha donat l'executiu per resoldre les inundacions del metro i arreglar les deficiències en aquesta infraestructura, "no hi ha hagut cap irregularitat administrativa i molt menys qualsevol mena d'actuació delictiva".

A més, Verger ha afegit que l'informe de la Sindicatura de Comptes del 2008 "tampoc fa cap menció, ni insinuació, respecte a la possible comissió d'un delicte", sinó que únicament "discrepa" amb el Govern respecte a la urgència dels treballs, tot i que així ho "van certificar" els serveis jurídics de SFM i de la Comunitat Autònoma.

"l'executiu està absolutament tranquil perquè els treballs es van fer amb tots els informes jurídics i tècnics i d'una manera racional, lògica i explicable", ha remarcat, i alhora ha dit que amb la personació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, el Govern vol facilitar les actuacions de l'Administració de Justícia "aportant tota la documentació relativa a les obres i als expedients de contractació sobre els quals es dirigeix la denúncia del PP".

Alhora, es demana al Ministeri de Fiscal que aporti totes les diligències realitzades en relació amb les denúncies presentades per SFM a la Fiscalia el passat 13 de febrer del 2009 perquè determinés les responsabilitats que es puguin derivar de la incorrecta execució de les obres contractades pel passat direcció de SFM i que van motivar l'adopció de la declaració d'emergència de les obres de reparació del metro.

"DEPENDÈNCIA TÈCNICA"

Finalment, el gerent de SFM, Jaume Jaume, va negar que el Govern hi hagi contractat de manera irregular les unitats mòbils elèctriques per 54 milions d'euros, tal com denuncia el PP. En aquest sentit, ha explicat que el 31 de juliol del 2008, el Consell d'Administració de SFM va aprovar l'adquisició de noves unitats mòbils elèctriques, "condicionat per la dependència tècnica amb l'empresa fabricant CAF, en virtut d'un conveni subscrit el 27 de setembre del 2005 amb el Govern de Jaume Matas per a l'adquisició de les unitats del metro".

Així, va detallar que aquesta dependència tècnica radica que els cotxes del metro no són compatibles amb altres proveïdors, per la qual cosa l'actual Govern "no va tenir alternativa per adquirir 11 locomotores i 11 cotxes elèctrics disposats per cobrir la línia Palma-Inca, una vegada estigui electrificada".