PALMA DE MALLORCA, 18 Jul. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de Palma començarà dijous que ve a construir un nou carril bici de 2.027 metres, en substitució de l'actual que travessa les Avingudes i que mesura 1.500 metres lineals, si bé les bicicletes compartiran el mateix espai amb els cotxes en alguns dels trams, anomenats 'ciclocarrers', situats als carrers Esclaramunda, Cecilio Metelo, Sant Miquel, Velázquez i Josep Anselm Clavé, tot i que els vehicles a dues rodes tindran prioritat.
Així ho ha explicat en una roda de premsa el regidor de Mobilitat i president de l'EMT, Gabriel Vallejo, qui ha manifestat que amb l'eliminació del carril bici de les Avingudes, construït en la passada legislatura, es dóna compliment a una promesa electoral del PP, després que hi hagi rebut les queixes d'associacions de transportistes, taxistes i comerciants davant del "col·lapse" que es generava en una de les principals artèries de la ciutat.
D'aquesta manera, ha subratllat que el consistori ha decidit destinar 196.000 euros per eliminar el carril bici d'Avingudes, pel que transcorren diàriament "800 bicicletes" i obrir un altre cop un tercer carril per a vehicles, tenint en compte que en aquest tram "circulen diàriament 18.000 cotxes" únicament en direcció al mar.
Vallejo ha assenyalat que el seu objectiu és que totes les obres estiguin concloses per a mitjans de setembre, coincidint amb el començament escolar i ha detallat que el nou carril bici transcorrerà des de Rubén Darío passant per Santiago Rosiñol i la Plaza Bisbe Berenguer de Palou (Plaça dels Patins).
Des d'aquesta Plaça, començarà una 'ciclocarrer' en què els vehicles només podran circular com a màxim a 30 quilòmetres per hora donant prioritat a les bicicletes i que recorrerà els carrers Cecilio Metelo, Sant Miquel i Reina Esclaramunda.
Mentrestant, des del carrer Sant Miquel començarà un carril bici en zona de vianants per darrere de la Plaça Espanya, concretament, al carrer Marie Curie, que arribarà fins a Bastió d'en Sanoguera, on es construirà un carril bici en calçada.
Així, una vegada que aquest carril arribi fins a Bisbe Perelló, començarà una altra 'ciclocalle', on les bicis compartiran el mateix espai amb els vehicles entre Bisbe Perelló i el carrer Velázquez en un sentit i des de Josep Anselm Clavé i Bisbe Perelló en el sentit contrari.
Després, es construirà un carril bici en calçada al carrer Alexandre Jaume, fins al carrer Sindicat, on haurà una altra 'ciclocalle' fins a la Plaza de Sant Antoni des d'on es mantindrà el carril bici existent en el Passatge de Maneu i el carrer Mateu Enric Lladó fins a arribar al mar.
"A més de donar compliment a una nova promesa electoral del PP, estem donant solució a l'estrangulament i al caos circulatori provocat després de la decisió unilateral del passat equip de Govern d'eliminar un carril al trànsit en les Avingudes", ha remarcat el regidor, qui ha recordat que el seu partit havia expressat el seu compromís d'acabar amb el "descontentament generalitzat" pel carril bici d'Avingudes i tornar a la situació que havia a començament del 2009.
EL CARRIL BICI NO ES DESVIA "PER CAPRITX"
D'altra banda, Vallejo ha remarcat que les bicicletes no es desvien per "capritx" de l'Ajuntament, sinó que aquesta decisió respon als "interessos dels ciutadans de Palma". Tot i això, ha reconegut que no ha mantingut cap reunió amb els col·lectius afectats pel carril bici, ni amb cap associació que defensa aquesta infraestructura, com 'massa crítica'.
Després d'anunciar que les obres començaran en un tram del carrer Sindicat per desviar el trànsit des d'Avingudes a Bisbe Perelló, el regidor ha indicat que quan concloguin aquests primers treballs, s'acabarà de desmuntar el carril bici d'Avingudes i es començarà a construir el nou.
Alhora, ha anunciat que el nou carril bici suposarà l'eliminació d'un total de 62 places de pàrquing que afectarà, sobretot, als carrers Rubén Darío i Santiago Rosiñol, pel que ha afirmat que és "normal" que hi hagi veïns que "no els agradarà" aquesta mesura.
Pel que fa a la inversió dels 196.000 euros, que provindran del pressupost per a Obra Civil i senyalització interior i exterior, ha indicat que el 55 % de la mateixa anirà destinada a eliminar el carril bici d'Avingudes, si bé ha apuntat que el consistori s'ha estalviat el repintat del mateix que se n'anava a fer de manera imminent, tenint en compte que ja té dos anys.
D'altra banda, Vallejo ha ressaltat que el consistori està a favor de l'ús i de la implantació de la ciutat, de manera que ha avançat que "aviat", s'ampliaran els carrils bici amb dos nous traçats, que es construiran amb "sentit comú", de manera que, ara mateix, ha revelat que l'equip de Govern està estudiant els costos i la idoneïtat dels mateixos.
"El primer carril bici ha estat una obra del PP, que a més, ha estat el partit que ha apostat per la bicicleta pública i la incorporació d'aquest vehicle a la Policia Local", ha recordat el regidor de Mobilitat, qui ha explicat que l'Ajuntament ja té elaborat un esborrany d'Ordenança Municipal de la Bicicleta, sense bé ha dit que està a l'espera que s'aprovi una normativa a nivell nacional per a "no entrar en contradiccions".
DOS 'INDIGNATS' IRROMPEN A LA SALA DE PREMSA
A la roda de premsa, celebrada a l'Ajuntament, han assistit dos 'indignats', un dels quals, s'ha identificat com a membre d'un mitjà de comunicació, anomenat 'Desinformació', després que el responsable de premsa del regidor els preguntés en què mitjà treballaven.
Així, aquest 'indignat' ha aprofitat el torn de preguntes per criticar que l'equip de Govern "insulta a la intel·ligència del poble mallorquí" després d'assegurar que les Avingudes és una "artèria" de la ciutat en la qual cal obrir un tercer carril per als vehicles a motor, tenint en compte que, segons la seva opinió, es dóna per fet aquesta mesura comportarà un increment del tràfic de cotxes.
Aquest 'indignat' ha assenyalat que no comparteix que 18.000 vehicles travessin diàriament les Avingudes i ha defensat que si l'Ajuntament vol implantar espais per als vianants i els ciclistes, deu fer-ho en primer lloc des de les Avingudes cap al mar, pel que ha considerat un error l'eliminació del carril bici que travessa aquesta zona de la capital balear.