PALMA DE MALLORCA, 12 Ene. (EUROPA PRESS) -
La meitat dels 48 morts a les carreteres de les Balears (36 a Mallorca, 4 a Menorca i 8 a les Pitiüses) durant el 2009, concretament, el 49%, no va utilitzar ni el cinturó de seguretat ni el casc protector obligatori, mentre que la velocitat inadequada ha estat la major causa dels accidents mortals de l'any passat, amb un 44%, seguida de la distracció al volant (30%), els avançaments (8%) i el consum d'alcohol (6%).
Així ho reflecteix l'estudi 'La Sinistralitat Vial a Balears 2009', elaborat per la Direcció Provincial de la Direcció General de Trànsit, que revela que durant l'any passat, la xifra de morts a les carreteres de les illes d'aquí a les 24 hores de produir-se el sinistre s'ha reduït un 33%, en relació amb 2008, quan es van comptabilitzar 72 morts. En total, s'han registrat 3.503 accidents de trànsit a Balears durant el 2009, dels quals 1.721 han estat amb víctimes.
D'aquesta manera, el 2009 ha estat l'any amb menys víctimes mortals a les carreteres de l'arxipèlag en les últimes quatre dècades, de manera que cal remuntar-se fins a 1963 per trobar un any amb menys morts, concretament, 47, fet que suposa un menys que el passat exercici. A més, per cinquè any consecutiu els morts per accident de circulació a la carretera han disminuït respecte a l'any passat, si bé des de l'any 2000 han mort un total de 861 persones, sent el 2001 l'exercici més tràgic, amb 123 víctimes mortals.
Malgrat que, per regla general, el número més important d'accidents de circulació amb resultat de mort sol afectar a menors de 30 anys, en 2009 només hi ha hagut 8 víctimes mortals d'aquest tram d'edat, davant de les 32 del 2008 i les 33 del 2007.
Així, la majoria de les víctimes mortals a les carreteres l'any passat tenia entre 31 i 64 anys (30), mentre que 10 dels morts tenia més de 65 anys. Per sexes, 44 de les persones que han mort en sinistre de trànsit en 2009 eren homes, davant de 4 dones, mentre que el 29% de les víctimes eren estrangeres (13 de la Unió Europea i una no comunitària).
D'altra banda, l'estudi de la Direcció General de Trànsit revela que el 67% de les 40 víctimes mortals a les carreteres s'han produït en accidents en els quals van topar dos o més vehicles, mentre que el 28% ha estat per una sortida de la via i el 5% ha estat en atropellaments a un vianant. Mentrestant, el 63% dels vuit morts en zona urbana s'ha produït per atropellament i el 37% restant va morir per la col·lisió entre vehicles.
17 MOTOS I 3 BICIS IMPLICADES EN ACCIDENTS MORTALS
L'informe també reflecteix que durant el 2009, un total d'onze motocicletes, sis ciclomotors i tres bicicletes es van veure involucrades en accidents mortals, de manera que al 75% dels casos, els seus conductors han estat responsables directes del sinistre, respecte del 56% del 2008.
Tot i això, els turismes van protagonitzar el major nombre d'accidents, amb resultat de víctimes mortals, amb el 66%, dels quals el 24% tenia una antiguitat superior als 10 anys i el 3% corresponien a vehicles de servei públic i lloguer sense conductor.
D'altra banda, durant el 2009 i amb dades a 31 d'octubre, el Subsector de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil i Policies Locals dels diferents municipis de l'arxipèlag van denunciar per excés de velocitat a gairebé 36.000 conductors, després de controlar més d'1,4 milions, mentre que el 2008 van denunciar a 42.225 després de portar a terme 1,8 milions de controls.
Pel que fa a les proves d'alcoholèmia, es van realitzar fins al mes d'octubre passat un total de 162.000, de les quals 5.134 van donar resultat positiu, respecte dels 4.555 casos positius del 2008, quan es van realitzar 161.000 tests a conductors.