AMPL.- El projecte bàsic del tramvia es presentarà en un mes i "no reproduirà" la gestió feta amb el metro

Actualizado: viernes, 20 febrero 2009 19:22

Vicens subratlla que es reivindicarà "fins a l'últim moment el màxim finançament" a l'Estat per sufragar el cost de la infraestructura


PALMA DE MALLORCA, 20 Feb. (EUROPA PRESS) -

El projecte bàsic del futur tramvia de la Badia de Palma serà presentat previsiblement en el termini màxim d'un mes per part del Govern i de l'Ajuntament de Palma per després ser exposat a informació pública i estudiar l'impacte mediambiental d'aquesta infraestructura, que "no reproduirà" la "descoordinació institucional, el desconeixement i la incapacitat tècnica" produïts en la passada legislatura al voltant a les obres del metro.

Així ho ha assenyalat avui l'alcaldessa Aina Calvo, qui ha assegurat que la gestió per a la posada en marxa del tramvia no patirà les conseqüències que va suposar l'execució del suburbà, que "va conduir a no poder fer-ho servir durant molts mesos" i, malgrat recordar que va millorar "una part important" com el Polígon Son Castelló, "va provocar que com contribuents hàgim pagat un preu intolerable".

Durant l'acte celebrat per a la firma un protocol de col·laboració entre el consistori i la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori, el titular d'aquest departament, Gabriel Vicens, ha apuntat per part seva que el projecte bàsic del tramvia està gairebé finalitzat per part de l'equip redactor, tot i que "encara queden matisos" a causa de la "complexitat" que presenta la iniciativa. Tot i això, ha confiat que les obres de la primera fase puguin posar-se en marxa dins d'aquesta legislatura.

Alhora, respecte a les quantitats que suposarà la posada en marxa del tramvia, ha subratllat que es reivindicarà "fins a l'últim moment la màxima finançament" a l'Estat per sufragar el cost d'aquest mitjà de transport, que el Pla Director Sectorial preveu una xifra fins a S'Arenal de 380 milions d'euros. Vicens va recalcar el compromís del Govern espanyol i ha recordat els 20 milions d'euros que l'Estat preveu invertir aquest any.

Pel que fa al contingut del conveni rubricat avui, l'acord recull la creació, en el primer trimestre del 2009, d'una societat gestora del tramvia cent per cent pública que s'obrirà més endavant a la participació de la inversió privada i en concret d'un operador tecnològic. En aquest sentit, va incidir que s'han analitzat nombroses alternatives de finançament i s'ha conclòs que la modalitat econòmica mixta és la fórmula jurídica més adequada".

ELEMENT DE TRANSFORMACIÓ

També suposa la necessitat de signar un altre conveni després que reculli aspectes com referències semafòriques i l'obtenció de diversos permisos, a més del compromís de posar en marxa una comissió mixta. "El tramvia serà l'element de transformació de la societat i referència d'un transport segur i respectuós amb el medi ambient", ha afegit el conseller.

Segons l'opinió del titular de Mobilitat, "cal apostar per un sistema tranviari per a la ciutat", mentre que l'alcaldessa va advocar al mateix temps per solucionar de manera "urgent" els problemes d'accés a la capital balear per definir completament el traçat del tramvia. "Es tracta d'un projecte a llarg termini i costós en tots els sentits", ha remarcat la primera edil, qui ha destacat la voluntat manifesta entre les dues institucions per col·laborar en la seva posada en marxa, "fent cas a planificacions i estudis i evitant modificacions d'última hora", ha conclòs.