L'hotelera aposta per la disciplina de costos per enfortir-se "competitivament" de cara a la sortida de la crisi
MADRID, 12 Maig. (EUROPA PRESS)
Sol Meliá ha registrat un benefici net de 500.000 euros durant el primer trimestre de l'any, fet que suposa un descens del 97,5% respecte al mateix període de l'exercici passat, en què va guanyar 18,1 milions d'euros, ha informat avui el grup hotelera a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
L'hotelera va atribuir el descens a la "debilitat de la demanda" i ha recordat que les xifres contrasten "de manera important" amb el primer trimestre del passat exercici, quan l'impacte de la crisi en el sector turístic era "encara moderat". En aquest sentit, va anunciar la posada en marxa d'un pla de contingència, amb l'objectiu que l'empresa surti enfortida de la crisi.
Entre gener i març, els ingressos totals de la companyia es van situar en 266,7 milions d'euros, un 9,7% menys, mentre que el resultat brut d'explotació (Ebitda) ha arribat als 39,4 milions, un 37,4% menys.
El resultat net d'explotació (Ebit) ha caigut un 60,2% en el primer trimestre, fins a arribar als 15,7 milions d'euros, respecte dels 39,4 milions aconseguits entre gener i març del 2008.
L'ingrés mitjà per habitació disponible (RevPar) ha registrat un descens del 14,2%, motivat per la caiguda de l'activitat, més acusada en el segment corporatiu, i la reducció de la durada i la despesa mitjà de les estades per al segment de vacances.
Tot i aquests resultats, l'hotelera ha destacat que la firma d'un préstec sindicat per import de 80 milions d'euros i el crèdit hipotecari per 20 milions, "col·loquen a la companyia en una confortable situació de liquiditat per afrontar els seus compromisos de deute per al 2009 i 2010".
PLA DE CONTINGÈNCIA
Tenint en compte l'actual "debilitat i incertesa" de l'entorn, Sol Meliá ha posat en marxa un pla de contingència l'objectiu del qual és, a través del foment de "fortaleses internes" com la disciplina de costos o la solidesa financera, que la companyia surti de la crisi "enfortida competitivament".
Segons ha explicat l'hotelera, el pla, que es basa en quatre eixos --increment d'ingressos, racionalització de costos, gestió de riscos i equilibri financer i de caixa--, se sumarà a la política d'expansió, que en els primers mesos del 2009 ha permès la incorporació de sis hotels i 1.331 habitacions.
El vicepresident de Sol Meliá, Gabriel Escarrer Jaume, ha destacat que tot i les circumstàncies actuals l'hotelera se sent "positiva" i "abonada" pels seus més de 34.000 treballadors per combatre els efectes d'una crisi que l'empresa "afronta amb la confiança d'haver gestionat bé fins a aquest moment, tot i que plenament conscient del repte que suposa arribar al moment de la recuperació en condicions per competir i aprofitar les oportunitats que sorgeixen durant la crisi".
Pel que fa als ingressos, el pla de contingència estableix objectius relacionats amb l'eficiència de vendes, la gestió dels mercats emissors i la consolidació de les relacions tant amb el client directe com amb els intermediaris comercials clau.
Respecte als costos, Sol Meliá preveu que les mesures ja implementades a nivell d'unitats de negoci i oficines corporatives tinguin un "important" impacte en estalvis, que després dels últims retallades aprovats per als serveis Corporatius, [alcanzarán] els 55,6 milions d'euros. Tot i això, ha recordat que totes les mesures englobades en aquest aspecte preveuen l'exigència de no afectar a l'experiència del client en els establiments ('cost to serve').
El pla de contingència també estableix una gestió "proactiva" dels riscos, actualitzant el mapa de riscos a la situació dels mercats i desenvolupant un conjunt d'accions preventives dirigides a evitar la morositat, mantenir en marges acceptables el període mitjà de cobrament, i activar les cobertures d'assegurances en general.
D'altra banda, Sol Meliá buscarà la salvaguarda de l'equilibri del seu balanç i fluixos de caixa a través d'una bateria d'iniciatives relacionades amb el finançament i condicions de la mateixa. Així, la cadena hotelera podrà millorar l'estructura del seu deute, una millora a l'esquema d'amortització de la mateixa, i una "plena tranquil·litat" pel que fa a la liquiditat per al 2009 i 2010.
Sobre aquesta qüestió, la companyia ha indicat que durant el present any mantindrà el seu objectiu de no sobrepassar els 90 milions d'euros d'inversió, destinant-la primordialment al manteniment dels seus hotels en condicions "òptimes".
"La inversió nova per expansió o creixement del dossier serà inapreciable, doncs Sol Meliá ja ha anunciat que les futures incorporacions d'hotels seran realitzades sota fórmules poc intensives en capital, com ara els contractes de gestió, lloguer o franquícia", va puntualitzar Sol Meliá.
Així, dels sis hotels incorporats en els primers mesos de l'any, el 88% es va realitzar sota un contracte de gestió, i el 12% restant en règim de lloguer. L'hotelera ha indicat que segueix treballant en la futura incorporació de 19 hotels sumant 2.073 noves habitacions al seu dossier.