L'arxipèlag es troba, al costat de Múrcia i Castella i Lleó, en una de les pitjors posicions pel que fa a nivell d'ocupabilitat
PALMA DE MALLORCA/MADRID 22 (EUROPA PRESS)
Balears és la Comunitat Autònoma que té una menor taxa d'ocupats amb estudis universitaris, amb només un 17,83% i al voltant de sis punts menor que la xifra registrada a tot l'Estat -23,82%-, segons l'estudi 'L'ocupabilitat de la població qualificada' elaborat pel strategic Research Center d'EAE Business School.
Segons l'informe, Balears, al costat de Múrcia i Castella i Lleó, presenta nivells d'ocupabilitat molt baixos en quatre dels sis indicadors proposats. Així, l'arxipèlag, amb un nivell del 7,45, "suspèn" en la incidència de l'atur de llarga durada -està en el lloc número 15-, la distribució geogràfica -lloc 14-, i subocupació i importància relativa dels ocupats amb postgrau -tots dos al 17-.
A nivell nacional, l'estudi explica que la població activa amb estudis de postgrau presenta una probabilitat de convertir-se en parada del 0,55%, mentre que, en el cas d'aquells que gaudeixen d'estudis universitaris, supera el 10,63%.
Segons l'estudi, Madrid se situa al capdavant de les comunitats amb major quantitat de població qualificada, el 22,13% dels quals tenen estudis universitaris de primer i segon cicle i el 27,1% dels quals posseeixen nivell de postgrau.
Catalunya, per part seva, concentra gairebé al doble d'universitaris de primer i segon cicle (17%) que de persones amb títol de postgrau (9,55%), i Balears es revela com l'autonomia que atorga menys importància al capital humà d'alta especialització.
A més, l'informe subratlla que una de cada deu persones amb estudis universitaris de primer i segon cicle estava desocupada en 2009, mentre que, per als que posseïen estudis de postgrau, la ràtio es col·locava en un de cada vint. Així, Andalusia, Canàries, Castella i Lleó, Catalunya, Extremadura i Galícia van experimentar descensos en les taxes d'atur dels actius amb postgrau.
ARAGÓ, ASTÚRIES, CATALUNYA, COMUNITATS AMB MILLOR OCUPABILITAT
La investigació inclou un 'Índex autonòmic d'ocupabilitat (IAE)' que permet conèixer la importància de la informació en la carrera professional.
L'IAE està elaborat a partir de sis indicadors: nivell de taxa d'atur, proporció d'aturats de llarga durada, propensió a la subocupació, propensió a sobre-qualificació, distribució geogràfica dels ocupats amb postgrau i importància relativa dels ocupats amb postgrau en la relació total d'ocupats.
Segons l'índex, les comunitats autònomes amb majors nivells d'ocupabilitat per a la població de postgrau són Aragó, Astúries, Catalunya, Madrid i Andalusia, totes amb valors de l'IAE inferiors a quatre, quan la mitjana nacional se situa en 5,11 punts.
Aragó i Astúries presenten molt bones posicions en les seves taxes d'atur, en el grau de sobre-qualificació, en la incidència d'atur de llarga durada i en la importància relativa dels ocupats amb postgrau dins del total.
Catalunya és la segona millor Comunitat en subocupació, tercera en taxa d'atur i quarta en distribució geogràfica, i Andalusia es distingeix per mostrar una bona posició en matèria de distribució geogràfica (2) i nivell de subocupació (5).
El mercat laboral madrileny, per part seva, destaca per presentar la primera posició en distribució geogràfica dels ocupats amb postgrau i en la importància relativa dels ocupats amb postgrau dins del total, tot i que l'estudi manifesta que la seva assignatura pendent és el grau de sobre-qualificació.
En el que es refereix als pitjors posicions, Múrcia, Balears i Castella i Lleó encapçalen aquest 'rànquing'. Així, Múrcia té nivells molt baixos en la subocupació dels seus ocupats i en la taxa d'atur, i Castella i Lleó presenta posicions molt baixes en el grau de sobre-qualificació dels ocupats amb postgrau (16), nivell de taxa d'atur (17) i importància relativa d'aquest col·lectiu en la seva població ocupada (16).