El Consell d'Eivissa exigirà a Foment que eviti "abusos" en el preu del transport marítim

Actualizado: lunes, 12 julio 2010 19:25

Albert Prats revela que transportar un contenidor de Dénia a Eivissa val com fer de mateix-ho de la Xina a València


EIVISSA, 12 Jul. (EUROPA PRESS) -

El Consell Insular d'Eivissa exigirà al Ministeri de Foment que vetlli per la lliure competència en el transport marítim i eviti situacions de presumptes abusos en els preus i en el servei, tal com van denunciar des de la màxima institució eivissenca.

El conseller insular de Mobilitat, Albert Prats, ha recordat aquest dilluns que la denúncia presentada per la institució a la Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha acabat amb la incoació, per part d'aquest organisme, d'un expedient sancionador contra Baleària Eurolínies Marítimes S.A., Companyia Trasmediterránea S.A. i Illenca Marítima de Contenidors S.A. (Iscomar).

Sobre l'evolució dels preus aplicats per aquestes navilieres, el conseller va revelar que el preu del transport d'un contenidor, des de Dénia fins a Eivissa, és igual de car que des de La xina fins a València.

De fet, segons el titular de Mobilitat, malgrat l'acusat descens en el preu del carburant registrat a partir de juny del 2008, les companyies van continuar aplicant, "fins i tot augmentant" els suplements per encariment del petroli.

Segons les dades aportades per Prats, també hauria quedat reflectit com les navilieres van portar a terme una presumpta repartiment de les línies Eivissa-Barcelona i Eivissa-València, circumstància expressament prohibida per la Llei de Defensa de la Competència.

Amb aquesta investigació i posterior denuncia, el Consell d'Eivissa diu atendre a les demandes de sectors empresarials i de ciutadans particulars de l'illa.

Segons la màxima institució eivissenca, aquests col·lectius "feia temps que criticaven l'increment dels preus de les companyies malgrat el descens dels preus dels carburants". Prats ha explicat que la CNC ja ha actuat en casos similars en zones com l'estret de Gibraltar.

18 MESOS PER DECIDIR

Des de la CNC van recordar la setmana passada que la incoació d'aquest expedient no prejutja el resultat final de la investigació. Segons han indicat, ara s'obre un període màxim de 18 mesos per instruir l'expedient i que la Comissió ho resolgui.

Davant de la denúncia del Consell d'Eivissa, la Direcció d'Investigació de la CNC ha iniciat una informació reservada per determinar, de manera preliminar, si concorrien circumstàncies que justifiqués obrir expedient.

En el marc d'aquesta informació és quan els passats dies 11 i 12 de maig es van inspeccionar les seus de Trasmediterránea i Baleària. Com a resultat de tot això, la Direcció d'Investigació ha considerat que existeixen "indicis racionals" de la comissió per part d'aquestes tres companyies navilieres d'una infracció de la Llei de Defensa de la Competència en els referits termes, de manera que va procedir a obrir el corresponent expedient sancionador.

Si es confirma les sospites de la màxima institució eivissenca, les navilieres haurien incorregut en una falta tipificada de molt greu, penada amb una sanció que suposaria fins al 10% del volum de facturació de negoci de les empreses infractores.

Des de la naviliera Baleària no van voler fer cap tipus de valoració sobre l'expedient. Van posar èmfasi, tot i això, que l'admissió a tràmit de l'expedient no suposa, a priori, una condemna, pel que haurà d'esperar a veure com es desenvolupa la investigació.

Des de la companyia marítima es van mostrar disposats a col·laborar "en tot el que sol·licitin" les autoritats que instrueixen el cas. Des d'Iscomar, tot i això, han assegurat que, "en cap cas", la Comissió Nacional de Competència els ha obert expedient per pactar preus.