La Conselleria d'Educació destina 5,2 milions a l'acollida dels alumnes immigrants d'incorporació tardana

Actualizado: martes, 4 agosto 2009 19:29

PALMA DE MALLORCA, 4 Ago. (EUROPA PRESS) -

El Govern destina 5,2 milions d'euros al Programa d'Acollida, Integració i Reforç Educatiu (Paire) per als alumnes immigrants d'incorporació tardana al sistema educatiu balear. Actualment, l'arxipèlag compte amb de 28.724 alumnes de 123 nacionalitats diferents que es matriculen fora del període regular.

Així ho van anunciar avui en roda de premsa, la consellera d'Educació i Cultura, Bàrbara Galmès i el director General d'Innovació, Josep Serra. El programa Paire, impulsat per segon any consecutiu per la Conselleria, el Ministeri d'Afers Socials, el de Treball i el d'Educació, ja s'ha desenvolupat en un total de 178 centres de les Balears.

La consellera ha explicat que la iniciativa va arribar a més de 4.000 alumnes i a les seves famílies, durant el passat curs i que un total de 837 docents ha rebut formació especialitzada per atendre a aquesta mena d'alumnat. A més, ha afegit que el Paire es compon de 12 mesures que s'apliquen des del segon cicle de primària fins a l 'últim nivell de secundària, és a dir dels vuit als 16 anys.

Entre les 12 mesures de les quals es compon el Pla, ha apuntat Serra, destaca el servei de mediació intercultural, quan el mediador acompanya al menor i a la seva família des de la seva arribada i l'ajuda en accions quotidianes com els itineraris de transport públic des del seu domicili fins al centre educatiu. D'aquesta mesura, es van beneficiar 631 alumnes, ha precisat el director General d'Innovació.

Galmès ha destacat que altres accions que integren el projecte són: la creació d'un equip itinerant de suport a l'alumne i al professorat dels centres d'acollida -del qual ja s'han beneficiat 225 alumnes-, el servei d'interlocució, amb la finalitat de millorar la comunicació entre la família immigrant i els centres, a través d 'interpretis i traductors. Aquestes accions suposen una atenció integral de benvinguda a l'alumne i a la família, així com el centre educatiu de destí.

IMPLICAR TAMBÉ A LA FAMÍLIA

Alhora, la consellera ha afegit que "la importància d'implicar a la família de l'alumne en el procés d'arribada i assentament garanteix en molts casos que les mesures siguin efectives".

El Paire també ha ampliat els Plans d'Intervenció Socieducativa (TREPITGI) en conveni amb altres entitats per pal·liar l'absentisme escolar i afavorir a la formació professional inicial. Durant aquest any, un total de 105 alumnes es va beneficiar d'aquest pla i no n va abandonar el sistema educatiu.

A més, la iniciativa també va impulsar els plans de reforç a l'aprenentatge (PRA) i el Pla de Reforç i Orientació (PROA), destinats a la impartició de classes de reforç escolar en els centres fora d'horari lectiu.

Per finalitzar, Galmès ha recordat que "aquest pla era una obligació i una necessitat" per combatre l'abandonament prematur i el fracàs escolar, així com contribuir a la cohesió social, "es tracta d'un pla de sensibilització per a tots" ha conclòs.