MADRID 15 Dic. (EUROPA PRESS) -
El ministre de la Presidència, Ramón Jáuregui, ha assegurat aquest dimecres a la cambra baixa que el Govern no té "cap responsabilitat" al "sabotatge" portat a terme pels controladors aeris durant el pont de la Constitució, que ha suposat "un pols intolerable" a l'estat de dret.
En resposta a la interpel·lació urgent del grup popular al Congrés, Jáuregui ha assenyalat que li sembla "preocupant" que el PP consideri que existeix una responsabilitat aplicable al Govern que pugui obligar als espanyols a pagar els danys produïts pels controladors. "Que siguin els controladors els que paguin", ha emfatitzat.
Jáuregui ha destacat que no ha estat ni un conflicte laboral ni una vaga de caràcter legal o il·legal sinó que els controladors van realitzar "un autèntic sabotatge" a l'espai aeri del país "impedint que Espanya complís els seus compromisos amb l'espai aeri internacional".
El ministre ha destacat que l'actuació del Govern es va basar "en no cedir a aquest xantatge" i a procedir a l'"obertura immediata" de l'espai aeri, que s'ha produït en un termini de 24 hores.
Tot i reconèixer que s'han registrat important danys en la imatge d'Espanya i a nivell econòmic, Jáuregui ha acusat als controladors de ser els únics que han atacat a la societat i a l'economia espanyola i ha defensat la "ràpida i eficaç gestió del Govern", que ha aconseguit obrir l'espai aeri "en hores" limitant l'impacte econòmic d'aquesta crisi.
"Ha estat el Govern el que va establir mesures compensatòries i formules alternatives de transport per als passatgers afectats", ha recordat Jáuregui a la portaveu de Turisme al Congrés del PP, María Salom.
El ministre ha explicat també que el problema prové del conveni col·lectiu signat en 1999, que va crear una situació de privilegis per al col·lectiu i que ha provocat "una situació laboral i salarial escandalosa". "És sobre aquesta situació sobre la qual va actuar el Govern per evitar que les taxes aèries siguin les però cares d'Europa", ha insistit el ministre.
"Portem sis anys intentant negociar amb els controladors", ha recalcat Jáuregui, qui afirma que l'executiu "ha mostrat la millor de les seves voluntats" per garantir un bon control aeri i fer la navegació aèria més competitiva a Espanya.
El ministre ha recordat a Salóm que el 2010 es va aprovar una nova llei de trànsit aeri, tres reals decrets i quatre ordres ministerials. "Venim actuant al llarg de tot l'any. "Durant aquests sis anys el Govern ha volgut posar ordre en el servei perquè la llei s'imposi sobre els privilegis", ha assegurat.
També ha fet al·lusió a la sentència històrica de l'Audiència Nacional que afirma que la intervenció del Govern a la llei que anul·la el conveni de 1999 era "obligada i imprescindible".
AVIAT PER AVALUAR DANYS
Pel que fa als danys econòmics, Jáuregui ha precisat que tot i que és d'hora per fer una avaluació dels mateixos, l'impacte només es va materialitzar sobre el turisme intern ja que era festiu només a Espanya i ha recordat que només el 10% dels turistes d'aquest pont van optar per l'avió com a mitjà de transport.
Respecte a les repercussions sobre la imatge d'Espanya, Jáuregui ha recalcat que la premsa internacional "ha valorat positivament" l'acció del Govern espanyol i que l'estat d'alarma ha proporcionat "seguretat".
"Hem patit danys, però hem aconseguit evitar unes conseqüències catastròfiques de no haver posat fre a l'estratègia dels treballadors que podria haver prolongat la situació fins al Nadal", ha assegurat.
PLA B
Salom, per part seva, va respondre a Jáuregui que tot i que els culpables són els controladors, el Govern té responsabilitats, perquè l'empresa on treballen aquests treballadors és estatal, i ha assegurat que si que existeix un conflicte laboral.
En aquest sentit, ha reprotxat al ministre que el Govern no comptés amb un 'Pla B' de substitució dels efectius si tal com assegura porta sis anys intentant solucionar el problema.
Segons ha destacat, el turisme, segona indústria del país, "pot tirar de l'economia espanyola si les coses es fan bé" i és un sector que "està esperant amb els braços oberts" que es faci alguna cosa per donar-li suport.
El ministre de la presidència ha assegurat a la popular que el Govern manté un compromís d'ajuda al sector que s'ha materialitzat amb finançament per valor de 3.600 milions articulada en els plans Renovi i [Futur]-[E] i amb una campanya de promoció internacional molt important, entre d'altres projectes de suport.
D'altra banda, i pel que fa al perjudici a l'usuari, [Jauregui] ha recordat que existeix una via d'assegurament de les responsabilitats tant pel costat de les aerolínies amb la devolució del preu del bitllet i reubicació, com pel de les agències de viatges. "No fem melodrama", ha conclòs.