PALMA DE MALLORCA 27 May. (EUROPA PRESS) -
L'exsecretari de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, Joan Miquel Perpinyà, president l'associació 'Democràcia i Justícia', una nova associació objectiu de la qual és "dinamitzar" el teixit associatiu de les illes, amb el propòsit de vetllar per la transparència dels poders públics i millorar la "imatge dolenta" que té actualment la comunitat autònoma.
Segons Perpinyà, la "profunda" crisi econòmica, l'atur, el dèficit públic i la corrupció política constitueixen el detonant que li ha portat a posar en marxa d'aquesta nova associació, a l'entendre que la "imatge dolenta" generada "perjudica" a la societat, que "viu resignada davant d'aquest panorama".
Perpinyà ha explicat que la degradació "brutal" de la imatge exterior de la comunitat autònoma es tradueix en una "fuga" de les inversions, el que genera, segons la seva opinió, majors taxes d'atur i una menor activitat productiva i empresarial.
Davant d'aquesta situació, Perpinyà ha afirmat que l'actual situació condueix a "la pèrdua d'autoestima com poble" i a "la desafecció de la vida pública i de la credibilitat del sistema polític", pel que es fa "necessària" una reacció perquè els ciutadans "recuperin protagonisme".
A manera d'exemple, el dirigent de la nova associació cívica es va referir a alguns casos de presumpta corrupció, i va citar, el 'Cas Nájera' o el 'Cas Scala', en què no s'ha sol·licitat fiança penal al diputat del grup mixt Josep Joan Cardona tot i que, segons ha dit, existeix "risc de fuga".
Perpinyà va al·ludir també a la sentència dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJB) que condemnava a l'exalcalde de Llucmajor, Lluc Tomàs, a tres anys de presó per presumpta malversació de cabals públics, que va haver de ser modificada a instàncies del Tribunal Suprem al trobar en ella "greus deficiències".
Segons el president de 'Democràcia i Justícia', en aquests casos "hi ha coses que la ciutadania no entén", per la qual cosa "cal exigir rapidesa i rigor en les actuacions judicials" perquè els casos "no es poden eternitzar" ja que això "perjudica al sistema polític i deixa en entredit la credibilitat de la justícia".
Davant d'aquest tipus de situacions, Perpinyà ha afirmat que "s'han de respectar els drets dels imputats i la seva presumpció d'innocència", a més de demanar "honestedat a tot el món perquè les coses es facin bé".
En aquest sentit, ha assegurat que "no és responsable" que tinguin lloc "filtracions sumarials interessades" sobre els procediments judicials o que apareguin escrits de la Fiscalia en els mitjans de comunicació, coses que la ciutadania "no veu amb bons ulls".
"Creiem que la tasca de la policia, la Guàrdia Civil, els jutges i els fiscals ha de ser discreta, i a vegades no ho és del tot", va sentenciar Perpinyà, i ha afegit, d'altra banda, que les penes "han de ser proporcionals al dany que s'ha causat".
En aquesta línia, la voluntat de 'Democràcia i Justícia' és que les illes tornin a ser "un referent mundial en dinamisme econòmic, en creació de llocs de treball, en competitivitat i en generació de riquesa", el que "només pot passar" si la ciutadania "torna a agafar protagonisme i alça la veu davant de coses que s'estan fent molt malament".
Alhora, ha assegurat que l'associació demana al Govern que "es doni pressa" en la tramitació de la Llei del Sector Públic, "que es millorin els controls" i "que es faci tot de manera més transparent".
En relació amb les recents mobilitzacions convocades contra la presumpta corrupció a les illes, Perpinyà ha assegurat que "la gent va alçar la veu molt tard", ja que ho va fer "quan els casos ja eren avançats".