PALMA DE MALLORCA, 17 Jun. (EUROPA PRESS) -
El deute de les Balears va tornar a registrar màxims històrics i s'ha situat en 4.368 milions d'euros durant el primer trimestre de l'any, fet que suposa un increment del 23,1% respecte al mateix període de l'any passat, segons el Banc d'Espanya.
Respecte a la variació trimestral, l'arxipèlag ha augmentat el seu deute en 304 milions respecte al muntant de l'últim trimestre del 2010 (4.064 milions), és a dir, un 7,4% més.
Amb aquest volum de deute quantificat en el primer trimestre, les illes obtenen el valor més alt d'endeutament de tota la sèrie històrica que elabora el Banc d'Espanya. A més, si es compara amb les xifres del 2009, el deute de la comunitat ha augmentat un 60% en dos anys.
D'altra banda, el deute públic de les illes suposa ja el 16,3% del PIB regional -el valor més alt de tota la sèrie històrica i només és superat per Castella-la Manxa, que presenta un ràtio d'endeutament sobre el PIB del 16,9%.
Precisament aquestes dues comunitats han estat les que major dèficit van presentar durant el primer trimestre de l'any, amb una taxa del 0,97%, segons les últimes dades d'execució pressupostària. Per tot l'any, el Ministeri d'Economia ha fixat un límit de dèficit de l'1,3%.
A nivell general, el deute de les comunitats autònomes ha augmentat un 26,4% en el primer trimestre de 2011, fins registrar 121.420 milions d'euros (l'11,4% del PIB), la xifra més alta de tota la sèrie històrica.
Les dades mostren que des de l'any 1995, l'endeutament de les regions no ha parat de créixer, batent en cada exercici rècords històrics, a pesar del compromís d'estabilitat pressupostària adquirit els últims anys.
El deute total de les Administracions Públiques ha augmentat un 17,5% en el primer trimestre després de situar-se en 679.779 milions d'euros, fet que suposa el 63,6% del PIB.
La comunitat autònoma amb més volum de deute entre gener i març ha estat novament Catalunya, amb 34.323 milions d'euros, quantitat que representa el 28,2% del total del deute acumulat en el conjunt de les comunitats.
Després de Catalunya, s'ha situat la Comunitat Valenciana (17.895 milions d'euros), que torna a ocupar el segon lloc per davant de Madrid, el deute de la qual ha pujat a 14.111 milions d'euros. Entre les tres, acumulen el 54,6% del total de l'endeutament regional.