PALMA DE MALLORCA/MADRID 14 Sep. (EUROPA PRESS) - -
Els clients d'Eroski de Balears van deixar d'usar més de 35.357 bosses de plàstic d'un sol ús durant el primer dia de la campanya 'Doble estalvi', per la qual la cadena de supermercats descompta un cèntim d'euro als clients per cada 'borsa samarreta' no utilitzada en cada compra.
Segons explica Eroski en un comunicat, en el primer dia d'implantació d'aquesta campanya, el 16,9% dels clients de la cadena van deixar d'utilitzar bosses de plàstic en les seves compres, fet que suposa un estalvi de 353,5 euros.
Per províncies, els clients de Girona, Sòria i Tarragona han estat els qui es van mostrar més conscienciats a l'hora d'adoptar hàbits de consum més respectuosos amb el medi ambient. En aquestes províncies, prop del 40% dels clients s'ha adherit a la campanya deixant d'utilitzar 10.000 borses i estalviant 100 euros.
En xifres absolutes, Biscaia, Guipúscoa, Madrid i Balears han estat els que major nombre de borses han estalviat: 58.791 (21%) a Biscaia, 41.413 (26,11%) a Guipúscoa, 39.225 (27,85%) a Madrid i 35.357 (16,9%) a Balears.
Per contra, els habitants dels territoris de Ceuta, Salamanca i Palència, han estat els qui es van mostrar més reticents a abandonar les tradicionals bosses de plàstic d'un sol ús. Per edats, els clients d'entre 40 i 60 han estat els que van mostrar major interès per la iniciativa, mentre que els clients d'entre 20 i 40 anys els que menys.
Segons WWF Espanya, entitat que dóna suport a la campanya, resulta més efectiu premiar a aquells consumidors més respectuosos amb el medi ambient i que, per tant, eviten utilitzar borses samarreta. Per aquesta raó, Eroski no penalitza a la resta de clients i continuarà proporcionant bosses de plàstic d'un sol ús gratuïtament.
A més, com a complement a la campanya i per facilitar nous hàbits de compra, Eroski posarà a disposició dels clients diferents alternatives per substituir a les borses samarreta, com les bosses de plàstic reutilitzables, ràfia i TNT, així com els tradicionals carros de la compra.
UN CÈNTIM PER BORSA
La campanya 'Doble estalvi', que va arrencar en els centres Eroski de tot Espanya el 10 de setembre del 2009, descompta un cèntim d'euro als clients per cada borsa samarreta no utilitzada en cada compra. És el sistema informàtic de caixa el que calcula automàticament el nombre de borses samarreta que s'haguessin necessitat en funció del volum de compra descomptant, de manera immediata, un cèntim d'euro per cada borsa no utilitzada sobre l'import total.
A Espanya, cada ciutadà utilitza anualment una mitjana de 238 bosses de plàstic d'un sol ús, el que es tradueix en el consum total d'aproximadament 16.000 milions de borses. Aquest fet suposa un gran impacte mediambiental, ja que l'ús d'aquestes borses, també anomenades 'borses samarreta', genera al voltant de 100.000 tones d'escombraries i una emissió de 441.000 tones de CO2.
El Pla Nacional de Residus estableix l'objectiu de reduir al 50% les borses d'un sol ús per al 2010, però existeix una falta total de conscienciació en els consumidors, ja que actualment només es recicla el 10% de les borses.