Exceltur avisa que una pujada de taxes aeroportuàries afectarà el 77,1% de les arribades de turistes

Actualizado: jueves, 7 octubre 2010 19:06


MADRID, 7 Oct. (EUROPA PRESS) -

L'Aliança per l'Excel·lència Turística (Exceltur) ha reiterat aquest dijous el seu rebuig a la pujades de taxes aeroportuàries que planteja a AENA, i que, segons els seus càlculs, va estimar en un increment mitjà del 12%, el que afectarà el 77,1% de les entrades de turistes estrangers --40,2 milions de persones a l'any--, per a una despesa de 42.300 milions d'euros.

En un comunicat, el 'lobby' turístic va ressenyar que anualment el 40,5% dels espanyols que volen internament ho fan per vacances, uns 37,8 milions de persones, amb una despesa estimada de 14.101 milions d'euros. Entre tots dos, "suposen el 5,4% del PIB de l'economia, amb l'ocupació i els efectes multiplicadors que comporta", ha advertit.

Per a Exceltur, es tracta d'una pujada que "accentuarà" els desavantatges competitives del turisme de 'sol i platja' i que pot propiciar el "desviament de turistes dels aeroports d'altres zones costaneres i arxipèlags espanyols als de països competidors del Mediterrània i nord d'Àfrica, on s'apliquen taxes inferiors". Destinacions, que ja s'han vist afavorits front al litoral espanyol en 2009 i 2010.

Així, ha apuntat que la pujada d'aquestes taxes incidirà no només en majors preus en els bitllets, sinó en un descens previsible de turistes a destinacions de vacances, que afectarà als ingressos i a l'ocupació en hotels, restaurants i comerços, particularment a Balears i Canàries.

Exceltur considera que després d'una temporada turística "plena de sobresalts" --cendres volcàniques, vaga de controladors i rebaixa de l'estatus de la Secretaria d'Estat de Turisme--, quan no s'entreveu una recuperació de la rendibilitat en el sector, ni de la demanda, es veurà encara més lesionada per majors taxes aeroportuàries quan el consumidor és cada vegada més sensible al preu final dels seus viatges.

Finalment, sobre la nova classificació d'aeroports feta per AENA per acoblar aquesta pujada va mostrar el seu suport a l'oposició mostrada per les aerolínies, perquè considera que "el tractament preferencial que es concedeix a un aeroport turístic amb un ja elevat suport institucional, com Girona --centrat en vols de baix cost i essencialment de Ryanair-- generarà un greuge tant per a altres aeroports turístics de les seves característiques, com per a altres companyies aèries que operen a Espanya".