MADRID, 26 Oct. (EUROPA PRESS) -
La Direcció General d'Aviació Civil, dependent del Ministeri de Foment, ha fixat uns serveis mínims que se situen al voltant del 68,4% per als quatre dies d'aturades convocats pels sindicats de tripulants de cabina d'Iberia, avui i demà, 27 d'octubre, i els dies 10 i 11 de novembre, davant de la "reiterada negativa" de la direcció de l'aerolínia a signar el XVI conveni col·lectiu, segons la taula de serveis mínims a la qual va tenir accés Europa Press.
La Direcció General de Treball ha estat informada de les aturades del passat 7 d'octubre per l'aerolínia, que davant de la falta d'acord entre la direcció i els sindicats per negociar els serveis mínims, va sol·licitar l'establiment dels corresponents serveis mínims.
El nombre de treballadors afectats per la convocatòria puja a un total de 1.400 tripulants, amb una plantilla programada per als dies 26 i 27 d'octubre de 1.681 i 16.96 treballadors, respectivament, i de 1.726 i 1.699 treballadors, respectivament per als dies 10 i 11 de novembre.
Foment ha establert un personal mínim de 1.165 tripulants de mitjana per a cada un dels dies de vaga, podent la companyia modular-los en funció de l'operativa real, sense que el conjunt de la plantilla superi el 69% de la programada per a cada dia.
Alhora, ha fixat com serveis essencials els vols programats de sortida anteriorment al començament de la vaga --des de les 00.00 fins a les 24.00 hores a cadascun dels dies--, així com aquells que es produeixin en el període de la vaga i la seva arribada es produeixi finalitzada la convocatòria.
A més, considera també essencials tots els serveis entre els aeroports peninsulars amb les Canàries i Balears, fixa en un 50% les connexions entre les ciutats espanyoles peninsulars recorregut el qual superi els 500 quilòmetres o les cinc hores; un 25% dels enllaços entre ciutats amb una distància inferior als 500 quilòmetres.
En el cas dels vols internacionals, fixa un 50% com serveis essencials per a trajectes de menys de sis hores de durada i un servei mínim d'anada i tornada per a aquells que superin les sis hores.
A l'aeroport de Madrid-Barajas, el de major trànsit de la xarxa d'Iberia, on transita més de la meitat del total de passatgers que transporta la companyia, Foment assenyala que és a l'aerolínia a la qual li correspon la reorganització dels serveis d'aquí als límits establerts i programar els serveis mínims que permetin atendre "les necessitats mínimes de mobilitat", de manera que "amb el menor nombre de vols programats s'atengui al major nombre de passatgers en el conjunt de la xarxa".
Finalment, adverteix a Iberia i a la resta de les companyies que operen en els aeroports que amb coeficients d'ocupació del 75%, "qualsevol reducció conjuntural per motius d'una vaga en la programació d'una companyia presentaria per als passatgers afectats serioses dificultats de trobar seient en vols d'altres companyies", pel que assenyala que a través de la Direcció d'Aviació Civil es vigilarà "el més estricte compliment" dels serveis estipulats.
RECLAMACIONS DELS TPC
Els sindicats convocants, CTA-Vuelo i Sitcpla, que conformen la majoria de la representació dels Tripulants de Cabina (TCP) d'Iberia, denuncien que la companyia pretén subsumir la firma del conveni per al 2009 en un pla de viabilitat, que el col·lectiu "encara desconeix".
En aquest sentit, els TPC han assenyalat que "arrosseguen" quatre anys de congelació salarial, dos més front a la resta de col·lectius. Així, van recordar que pilots i personal de terra que van obtenir un 3,5% d'augment salarial per al 2008 i, addicionalment, els pilots un 0,6% per al 2009.
Per la seva banda, des d'Iberia han considerat que la vaga "no té sentit", ja que les negociacions encara "estan obertes" i que les seves exigències en matèria salarial són "inadmissibles". "Demanen una pujada salarial de més del 4% i a l'actual entorn econòmic és desmesurada", van recalcar fonts de l'aerolínia a Europa Press.
Iberia ha aprovat un nou pla director, conegut com a Pla 2012, per fer davant de la greu caiguda d'ingressos que travessa --un 18% en el primer semestre--, amb el qual pretén estalviar 37 milions anuals d'aquí a dos anys, addicionals als 200 milions ja previstos en el seu pla de contingència, que implica l'aplicació de l'ERO en vigor a uns 200 treballadors de serveis de terra, la congelació salarial durant els pròxims dos anys i la jubilació anticipada per a tots els tripulants de cabina majors de 55 anys, uns 150 treballadors.