MADRID, 26 May. (EUROPA PRESS) -
El Ministeri de Foment preveu tenir llista abans que acabi l'any la definició del model de reestructuració d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) per canalitzar l'entrada del capital privat i la participació de les comunitats autònomes.
Així ho ha anunciat avui el titular del Departament, José Blanco, durant la seva primera compareixença al Congrés com a ministre.
Blanco ha destacat que el nou model contribuirà a "garantir la seguretat i la qualitat dels serveis públics aeroportuaris, maximitzant la capacitat de les instal·lacions, garantint l'autonomia financera del sistema, i avançant en la implantació del cel únic europeu".
El titular de Foment ha assegurat que per incrementar la competitivitat de l'economia espanyola és "fonamental" augmentar la capacitat i l'operativitat de les infraestructures aeroportuàries, donat el signe estratègic del trànsit aeri.
En aquesta línia, ha recordat que en matèria d'infraestructures actualment s'estan construint 1,86 milions de metres quadrats d'edificis terminals --comptabilitzant ampliacions i noves terminals--, entre les quals ha destacat la posada en marxa de la Terminal 1 de Barcelona-El Prat, que s'obrirà al públic el pròxim 16 de juny, i que amb una extensió de 544.000 metres quadrats és la inversió de referència del Pla Barcelona.
"La culminació de la T1 del El Prat permetrà que l'aeroport de Barcelona pugui gestionar fins a 70 milions de passatgers a l'any i augmentar a 90 les operacions realitzades a l'hora", ha assegurat Blanco.
Blanco es va referir també a les mesures anunciades per Foment per reactivar el transport aeri com la congelació de totes les taxes aeroportuàries en 2010 i l'augment de la bonificació del 15% al 30% a les Canàries, Balears i Melilla.
"Com saben, i en el marc de les mesures contra la crisi hem pres la decisió de congelar les taxes aèries en 2010, tot i estar en el seu conjunt entre cinc i 25 punts per sota de les de la mitjana europea", ha indicat Blanco.
A més, a aquelles companyies aèries que en el segon semestre d'aquest any incrementin el nombre de passatgers transportats a Espanya, respecte al mateix període de l'any passat, se'ls aplicarà una bonificació del 100% de la tarifa de passatgers a partir del pròxim mes de juliol.
"Amb aquestes mesures pretenem contribuir a la reactivació del sector aeri, estimulant alhora un sector tan vital per al nostre país com el turístic", ha subratllat Blanco.
"TOLERÀNCIA ZERO" EN SEGURETAT AÈRIA.
En matèria de seguretat aèria, Blanco ha indicat que des de Foment es continuarà treballant amb l'objectiu de mantenir els "màxims nivells de seguretat" en el trànsit aeri aplicant el principi de "tolerància zero", i alhora s'incrementarà la capacitat i operativitat "necessàries" per adequar les actuacions a la "demanda present i futura".
Alhora, ha avançat que es portaran a terme actuacions precises per millorar la connectivitat de les instal·lacions aeroportuàries amb el ferrocarril i la carretera.
El ministre de Foment es va referir també a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), creada en octubre del 2008, com un "pas important" en l'ordenació, supervisió i inspecció del transport aeri, i en els sistemes de navegació aèria i seguretat aeroportuària, que des de Foment continuaran implantant-se dins del pla general d'actuació del Departament, que inclou en aquesta legislatura l'actualització dels plans hivernals en els aeroports espanyols.
Blanco ha destacat l'especial contribució d'Espanya en l'aviació europea, amb la participació en els pròxims desenvolupaments tecnològics que es derivin de la implantació del cel únic europeu, i el "paper rellevant" en el desenvolupament, operació i provisió dels serveis de navegació per satèl·lit en els programes europeus EGNOS i Galileu.
Concretament, AENA opera un centre de control de EGNOS i Espanya tindrà un dels tres centres de control del sistema Galileu.
Finalment, es va referir a la constitució d'un Observatori sobre seguretat en el si del Ministeri que vigilarà pel compliment d'aquests objectius.