MÀLAGA, 25 de setembre (EUROPA PRESS)
El Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç es troba en negociacions per iniciar en el pròxim any 2009 el programa de turisme social europeu, de manera pilot, a Balears, Andalusia, Comunitat Valenciana i Catalunya, per a extendre'l després a altres regions, segons va indicar avui el president de la Societat Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques (Segittur), Javier Bustamante.
Bustamante, que va participar avui a Màlaga en la jornada 'La Innovació, clau per al Turisme del Segle XXI', dins de les actuacions del Pla de Turisme Espanyol Horitzó 2020, va incidir que el començament en aquestes zones del país està encara en negociacions i va valorar especialment la utilitat del projecte per "lluitar contra l'estacionalitat".
Va recordar, sobre aquesta qüestió, el "d'èxit" resultat del Programa de Vacances per a Majors de l'Imserso, que "genera cada any un milió de viatgers", pel que va avançar que la nova iniciativa pretén "fer un gran Imserso a nivell europeu, però de major qualitat".
En aquest sentit, el president de Segittur va expressar que, en termes de qualitat, serà "radicalment diferent" al programa de l'Imserso, centrant-se d'aquesta manera en el segment d'allotjaments de quatre estrelles, segons va manifestar en la seva intervenció en la jornada, a la qual no va assistir finalment el secretari d'Estat de Turisme, Joan Mesquida.
A més, va explicar que el departament de l'executiu ja es troba en contacte amb diversos països europeus, com França i El Regne Unit, amb l'objectiu d'"atreure estrangers a Espanya i, també, que vagin espanyols a altres destinacions".
Es va referir també a altres projectes, com 'Winter Spain', que pretén aconseguir llargues estades a l'hivern en establiments reglats, o el 'Privilege Spain', que persegueix "la diferenciació a través d'un producte d'alta gamma per a clients especialitzats que fugen de la massa".
Aquestes mesures, segons va puntualitzar, s'encaminen a la lluita contra l'estacionalitat del sector turístic, "una de les majors xacres d'aquesta indústria, perquè atenta contra la rendibilitat de les empreses i l'estabilitat de l'ocupació".
D'altra banda, va indicar que, a pesar del lideratge d'Espanya, el sector cal adaptar als continus canvis de la indústria turística, pel que va destacar la necessitat de "saber en quina direcció es produeixen aquestes modificacions".
Bustamante va esmentar com principals reptes la competitivitat, la sostenibilitat "en tots els aspectes", la qualitat, la professionalitat i l'estabilitat de l'ocupació i l'accessibilitat, objectius que, segons la seva opinió, només s'aconseguiran mitjançant la col·laboració públic-privada i la coordinació entre els ministeris de l'executiu.
Va valorar a més que el Pla del Turisme Espanyol Horitzó 2020 és "un instrument potent" per arribar als esmentats fins, recolzant-se en la competitivitat i la sostenibilitat "per aconseguir la màxima rendibilitat social". Va advocar, per tant, perquè el sector "s'adapti a la nova economia i capti i mantingui el talent", destacant la importància de la innovació.
INTERNET
El president de Segittur es va referir especialment al paper d'internet, ja que cada vegada és més utilitzat pels viatgers tant per informar-se com per reservar productes turístics, pel que va incidir que el sector ha de tenir clar que "el turista és el rei i marca el futur i les necessitats".
Per aquests motius, des de la Secretaria d'Estat de Turisme s'estan realitzant portals que "es dirigeixin a les comunitats dels internautes, que cridin l'atenció", amb l'objectiu de comercialitzar, "atreure, vendre i fidelitzar al client", ha afirmat.
Precisament, per ajudar a la comercialització, el portal d'informació turística d'Espanya té un directori que enllaça a 36 centrals de reserves i ha obert a les agències de viatges la possibilitat d'integrar ofertes en la pròpia pàgina.
Sobre aquesta qüestió va avançar que es planteja una "revolució" del portal 'spain.info', de manera que aquesta eina "estigui a tot arreu, en els mòbils, en les Comunitats i en pàgines com Youtube, per dir al turista quals són les seves possibilitats i conèixer els seus interessos".
Bustamante també va destacar, pel que fa a la innovació en els allotjaments, que pretén que en l'any 2011 tots els establiments hotelers espanyols "comptin amb una pàgina web evolucionada que permeti la comercialització".
INNOVACIÓ
Per la seva banda, el president de l'Institut Tecnològic Hoteler (ITH), José Guillermo Díaz Montañés, va destacar la necessitat d'aplicar la innovació al sector turístic, "aplicant el coneixement per a la generació de valor afegit de l'activitat", segons va expressar.
En aquest sentit, va destacar que "l'evolució recent de les dades macroeconòmics del sistema turístic espanyol presenta certes senyals d'alerta" i va mostrar el seu convenciment que "la innovació serà un dels elements fonamentals per millorar la competitivitat".
Va recordar que, en els últims exercicis, el PIB turístic ha perdut pes en el PIB general del país, "tot i que arriben més turistes", mentre que també va alertar que, a més, "cauen els ingressos i la despesa turístic".
Així, Díaz Muntanyès va lamentar que a Espanya no s'ha estat "a l'altura" en el que es refereix a innovació en turisme, degut en part que "fins ara no ens ha fet falta innovar", tot i que també va apuntar que "no és un sector que atregui el talent, a causa de l'estacionalitat i a la inestabilitat laboral".
Per tant, va entendre que, per competir amb èxit en la nova economia turística, "les persones deuen convertir-se en un actiu estratègic clau, que faci possible la satisfacció dels seus clients, aportant la màxima qualitat a cadascuna de les seves experiències turístiques".
Finalment, el director de Qualitat de Paradors de Turisme d'Espanya, Emilio Gómez-Calcerrada, va exposar com s'ha portat a terme el procés d'innovació en Paradors i els avantatges que els ha aportat al seu negoci, i alhora es va mostrar convençut que la innovació "és una estratègia competitiva".