El Govern preveu destinar 124 milions d'euros a Eivissa i reconeix que l'aportació Estatal a la Comunitat és injusta

Actualizado: miércoles, 12 noviembre 2008 18:21

EIVISSA, 12 de Nov. (EUROPA PRESS)

El Govern preveu destinar 124,6 milions d'euros a l'illa d'Eivissa en 2009, dels quals 40.879.252 corresponen a inversions directes del Govern i 34.744.266 a inversions indirectes, és a dir, d'empreses públiques, fundacions o consorcis, xifres a les quals es summa la inversió estatal que en noves partides preveu 101 milions per a Balears dels quals 17 corresponen a Eivissa. Els 40.879 euros que destinarà el Govern, com inversió directa a Eivissa, suposen una inversió territorialitzada de 347 euros per càpita.

El Projecte de Llei de Pressupostos 2009 de la Comunitat Autònoma de les Illes té un import total de 3.558,9 milions d'euros, un 7% més respecte a la quantitat pressupostada en 2008. Per part seva, l'Estat preveu una partida per a l'Autonomia que inclou prop de de 287 milions d'euros per a projectes ja estipulats, 34 milions per a convenis i 101 milions més per a nous projectes que donen cobertura a l'Estatut d'Autonomia, en els que s'emmarquen els 17 d'Eivissa, xifres que superen la inversió de 421 milions d'euros.

Segons va exposar aquest matí a Eivissa el conseller d'Economia i Hisenda, Carles Manera, es tracta d'un pressupost "per combatre la crisi" que incideix a donar suport al Pla de 13 mesures per reactivar l'economia que va proposar el president del Govern, Francesc Antich, donar cobertura als acords del Pacti per la Competitivitat i emparar el "Pla Pro-IB" per reactivar l'ocupació.

Uns pressupostos en els quals, per al conseller, el sector públic té una importància rellevant com "palanca de creixement" des del seu paper inversor i dinamitzador. A més les quanties incideixen, segons el conseller, en aspectes com Afers Socials, a través del desenvolupament de la llei de dependència, així com en una aposta pel transport públic.

Manera va valorar el projecte pressupostari i el sistema de finançament de les illes i va considerar que "el finançament autonòmic no és justa alguna cosa que repercuteix en els comptes de totes les illes". Així, va determinar que el fet que les Illes Balears "siguin sempre una Comunitat Autònoma solidària no permet oferir els serveis necessaris als ciutadans" en àrees com educació, sanitat o serveis socials entre d'altres matèries.

PARTIDES CONCRETES PER CONSELLERIES I OPINIÓ DEL CONSELL

Per part seva el conseller d'aquesta cartera al Consell Insular d'Eivissa, Tomás Méndez, va manifestar que els comptes responen al moment econòmic especial que es viu actualment i que "tot i que la Conselleria ha fet un esforç molt gran les quanties són insuficients". A més va recordar que es tracta d'un projecte pressupostari que encara cal debatre al Parlament i aprovar-se.

Per Conselleries Educació i Cultura aportarà a Eivissa 5,4 milions d'euros per a nous centres educatius i centres de formació del professorat, Medi Ambient percebrà 2 milions en projectes de sanejaments i depuració d'aigües, projectes de qualitat d'aigües en platges i inversió en planificació forestal i la Conselleria de Treball invertirà 2,098 milions d'euros lligats a la posada en marxa de les mesures que el Govern ha decidit implementar per combatre l'atur.

La Conselleria d'Habitatge i Obres Públiques té el compromís d'invertir 25 milions d'euros a Eivissa i disposa, a més d'una partida no territorialitzada que rondarà els 1,4 milions d'euros, destinada a cobrir el conveni de carreteres que signarà el Consell d'Eivissa amb el Ministeri de Foment. La cartera d'Agricultura destinarà una inversió de 2 milions d'euros a Eivissa, Indústria 340.000, Interior 660.000 euros i Turisme 400.000 euros.

Pel que fa a transferències en l'aplicació de la Llei de finançament dels Consells Insulars, Eivissa rebrà durant 2009 un total de 27.253.747 euros, un 7% més que l'any passat. A més la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori, té previst signar un conveni amb el Consell Insular d'Eivissa amb una partida d'1,5 milions d'euros per potenciar el transport públic.