MADRID, 6 d'abril (EUROPA PRESS)
El ministre de Foment, José Blanco, ha avançat que aquesta mateixa setmana començarà la segona fase del procés de liberalització de les primeres 13 torres de control, entre les quals es troba l'aeroport d'Eivissa, en què les 10 empreses que opten han de presentar l'oferta tècnica de prestació del servei i la seva valoració econòmica, a més de la certificació requerida com proveïdor --procés en el qual ja estan vuit d'aquestes entitats-- abans de passar a la selecció final.
El Govern preveu, finalitzat aquest procés, que els primers proveïdors prestin ja, principis de 2012, el servei de control en aquestes 13 torres --Alacant, València, Eivissa, La Palma, Lanzarote, Fuerteventura, Sevilla, Jerez, Sabadell, Quatre Vents, Vigo, A Corunya i Melilla--. La prestació del servei en les esmentades torres, que s'han dividit en tres lots, serà per cinc anys, prorrogables per un més.
Durant la seva compareixença davant de la Comissió de Foment del Congrés, Blanco ha anunciat que una vegada constituïda la societat mercantil AENA Aeroports, que es preveu per abans de l'estiu, es procedirà a la implantació del nou model de gestió, que implica l'entrada de capital privat fins a un 49% en AENA i la creació de quatre societats filials, dos per cada aeroport, per a les concessions de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.
Ha explicat que cada aeroport concesionat --Barajas i El Prat-- tindrà dues societats filials una gestora i una altra de seguiment de la concessió, en què les comunitats autònomes i ajuntaments tindran una presència "determinant", segons l'acord tancat amb ERC el mes de febrer passat.
Per a això, AENA Aeroports crearà dues filials, el capital de les quals serà íntegrament públic, per atorgar la concessió en els dos principals aeroports de la xarxa. Així, l'actual conveni col·lectiu seguirà vigent en els dos aeroports, garantint el dret dels 2.800 treballadors que l'utilitzen.
Per a l'entrada de capital privat en AENA, l'objectiu de la qual, ha defensat Blanco, "no és recaptatori" sinó "maximitzar el valor dels ingressos i garantir el màxim valor per a l'empresa", Foment estudia diversos escenaris des de la col·locació d'un determinat percentatge a inversors institucionals, com fons internacionals, fins a una possible sortida a Borsa, si les condicions així ho aconsellen.
També durant el segon semestre d'aquest any AENA, que continuarà estant representada en les societats concesionades, licitarà mitjançant concurs públic fins a un 40% en les esmentades societats.
Així, el soci privat es farà càrrec íntegrament de la gestió de la societat de la concessió.
Així, ha indicat que els cànons que ingressi AENA s'utilitzaran per equiparar els comptes de resultats dels aeroports que gestioni la societat.
Blanco ha assegurat que "en contra del que molts pensen", la creació de les societats concessionàries és la "garantia de la sostenibilitat de la xarxa a mitjà i llarg termini". "Som conscients del valor d'AENA com empresa líder en el món i del seu valor estratègic per al país", ha apuntat.
El Govern xifra en 8.906 milions d'euros el valor de mercat del 49% d'AENA, tot i això, aquesta xifra es dilueix fins a 2.707 milions d'euros.
En definitiva, amb el nou model el Govern busca guanyar competitivitat, potenciar una gestió més autònoma i més flexible, tenint en compte els entorns locals, i impulsar el lideratge internacional d'AENA com operador aeroportuari, al mateix temps que es garanteix la titularitat pública i els drets dels treballadors.
AENA ENTRARÀ EN BENEFICIS EN 2012.
Blanco va avançar que l'ens preveu entrar en beneficis el pròxim any, quatre anys abans dels previst, si es confirma la recuperació del trànsit aeri --un 5,5% més de passatgers en el que portem d'any--, i després de millorar els seus resultats un 55% en 2010, amb unes pèrdues de 157,1 milions d'euros, fet que suposa una millora de 196 milions d'euros.
De fet, ha subratllat que amb vista a l'estiu les previsions de slots i de l'oferta de les aerolínies auguren una "bona campanya", amb un augment de fins al 20% en algun dels aeroports de les Canàries davant de l'estiu passat.
El titular de Foment ha destacat que les previsions indiquen ja que AENA tindrà resultats positius en 2013, tot i que l'objectiu és que en 2012 l'empresa pública pugui entrar en beneficis, "gràcies a la millora dels ingressos, la important disminució del salari dels controladors i els rígids plans d'austeritat". "Està al nostre abast que entri en beneficis en 2012", ha assegurat.
Així, ha recordat que les taxes de navegació aèria s'han reduït un 7,8% aquest any, mentre en altres països europeus han augmentat entre un 3% i un 14%, rebaixa que es podrà doblar en 2012.
Blanco ha destacat que en 2010 AENA ha estat el primer gestor mundial en nombre de passatgers, amb gairebé 200 milions de viatgers, i els seus dos principals aeroports Barajas i El Prat es troben entre els 10 més importants d'Europa per volum de passatgers i per operacions.
Finalment, es va mostrar convençut que el nou model aeroportuari suposarà un increment encara més gran de la seva competitivitat. "Les reformes que hem posat en marxa estan donant ja els seus fruits consolidant el valor d'una companyia que ja és líder en el seu sector", ha conclòs.