Iberia suma 50 denúncies de passatgers de Balears en un mes i podria ser sancionada fins a amb 600.000 euros

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 12 enero 2009 15:47

Els retards i cancel·lacions de vols que vénen produint impulsen Consum a obrir-li un expedient informatiu

PALMA DE MALLORCA, 12 de gener (EUROPA PRESS)

La Direcció General de Consum va rebre un total de 50 denúncies contra l'aerolínia Iberia, presentades per passatgers de les illes, a causa dels retards i cancel·lacions de vols que vénen produint des fa més d'un mes de manera reiterada, que estan donant lloc a una gran tensió entre els viatgers, i que es van traduir en l'obertura la setmana passada d'un expedient informatiu que podria derivar en una sanció de fins a 600.000 euros.

Així ho va indicar avui el responsable d'aquest departament autonòmic, Diego González, a l'acte de lliurament de durant la lliura de guardons a les patronals que es van destacar en la coregulació de les seves respectives activitats en matèria de consum, un acte que es va celebrar en el Consolat de Mar, al qual hi va assistir el president del Govern, Francesc Antich, així com el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, qui va destacar que el camí a seguir "és incrementar la protecció del consumidor i millorar la seva confiança", segons va dir.

Segons va revelar González, en declaracions als mitjans de comunicació, les protestes dels passatgers no s'han materialitzat en forma de queixes o reclamacions, sinó de denúncies, a causa de múltiples aspectes destacats pels afectats, com la falta d'informació sobre els vols de la companyia o el tracte rebut, entre d'altres aspectes igualment assenyalats que, de comprovar-se, podrien suposar la imposició d'una forta multa per a Iberia.

González va apuntar que Consum treballa "estretament" amb l'Aeroport de Son Santjoan per regular l'activitat de les companyies aèries que operen en el mateix, de manera que en un futur les reclamacions i denúncies interposades pels passatgers puguin ser arbitrades en un tribunal, com ja es fa de manera habitual en altres sectors --entre ells, els que avui van ser distingits-- i que garantirà els drets dels ciutadans, que s'han vist afectats en les últimes setmanes per la situació de Barajas i altres aeroports.

Sobre aquesta qüestió, director general va precisar que "la informació és un àmbit de confort", especialment, pels consumidors que es troben en situacions extraordinàries, per a la qual cosa es tracta d'un dels aspectes que més està "incidint" el Govern perquè millori la situació, ja que es tradueix en un descens de les reclamacions i denúncies; aspectes que es veuran plasmats en un protocol d'actuació que es preveu aprovar al llarg del primer semestre d'aquest any.

INFORMACIÓ ÉS CONFORT

Aquest recollirà "les mesures d'atenció, la presència de fulls de reclamacions, tot el relacionat amb la informació que ha de recollir la carteleria i implementació de l'atenció personalitzada", detallant com ha de realitzar-se en els moments de conflicte, de manera que "no s'eludeixi" aclareix els drets del consumidor, perquè les persones afectades podrien desconeixer els fets, perquè "puguin decidir què és el que volen fer" respecte a les possibilitats que marca la llei.

Cap recordar que un total de set companyies aèries que operen a Balears tenen actualment oberts expedients sancionadors, per diverses causes, entre les quals destaquen pèrdues d'equipatges, no aplicació del descompte per residència, o bé, el que correspon a les famílies nombroses. Tots els aspectes que afecten als consumidors seran tractats a una reunió de la Taula del Transport Aeri que se celebrarà a final de gener en Son Santjoan.

En general, al costat de la telefonia mòbil i Internet, el sector de les aerolínies és el que més reclamacions de consumidors acumula històricament, amb un miler en 2008 i un repunt d'entorn al 5% respecte a l'exercici precedent. Davant aquesta situació, el Govern es mostra partidari d'incrementar la "transparència" i la seguretat dels ciutadans. I, especialment, en el cas de les companyies baix cost, que "van llevant-los drets amb el pretext de, suposadament, baixar-los el preu del bitllet", va sentenciar González.

Contenido patrocinado