Innova.-Una empresa mallorquina desenvolupa un sistema que evitarà col·lisions com les del vaixell 'Don Pedro'

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 19 junio 2008 17:14

Inspirant-se en el desastre d'Eivissa, Manexmar 88 ha creat també un vaixell adequat per lluitar contra la contaminació marina

PALMA DE MALLORCA, 19 de juny (EUROPA PRESS)

Una nova empresa mallorquina està desenvolupant actualment un sistema de pilot automàtic, amb capacitat de fer maniobres evasives, que, una vegada instal·lat a bord de qualsevol vaixell, evitarà que es tornin a produir accidents de navegació com la que va patir l'11 d'agost de l'any passat el vaixell 'Don Pedro', de la naviliera Iscomar, quan va topar contra un illot en el qual hi havia un far, i que estava situat a poc més d'una milla del Puerto de Ibiza.

Gairebé un segle després de l'enfonsament del 'Titanic' --que es va produir en 1912 en aigües de l'Atlàntic després de xocar contra un iceberg--, encara no havia inventat ningú un sistema de navegació que, més enllà d'avisar amb una alarma de la possibilitat que es produeixi una col·lisió imminent entre vaixells o amb esculls, a més, maniobri la nau fins treure-la fora de perill i, a continuació, lliuri un altre cop el govern de la mateixa a la seva tripulació.

Aquest buit va ser observat per Juan Mariano Bendito Vallori, maquinista naval i patró de cabotatge de la marina mercant, amb 22 anys d'experiència, i, segons ell mateix es defineix, "conscienciat i preocupat per la situació del mar". L'agost del 2007 va ser enviat per la Direcció General d'Emergències del Govern balear a Eivissa per participar directament en la retirada del fuel que va abocar el carguer d'Iscomar després de l'accident que va patir.

Alguns mesos després, va crear l'empresa Manexmar 88, dedicada a la investigació i innovació en tecnologia naval, i que va sorgir precisament "arran de l'enfonsament del 'Don Pedro'", segons va confessar Bendito, en declaracions a Europa Press, emergència en la qual va col·laborar estenent barreres absorbents d'hidrocarburs i coordinant les actuacions de les administracions i voluntaris que també van participar. A més, va poder observar les carències i defectes que tenia el sistema, i que es va decidir a solucionar.

El més cridaner és que el vaixell desplaçat a la zona per Salvament Marítim, el remolcador d'altura 'Clara Campoamor', té un calat de 12 metres, amb la qual cosa, gairebé no es podia acostar a la costa per contribuir a les tasques de neteja. Llavors, calia crear una embarcació més lleugera, amb gran potència i les millors condicions per intervenir de manera resolutiva en emergències.

I, de fet, Manexmar 88, que té seu a Alcúdia, ja ho ha desenvolupat en els últims mesos i, actualment ha dissenyat un vaixell adequat per lluitar contra la contaminació marina i per a la investigació oceanogràfica, que es construirà pròximament en les drassanes de Ria d'Avilès (Astúries), amb un cost aproximat alguna cosa inferior al milió d'euros, i que Beneït ja està en tractes per vendre a un comprador a Balears que, de moment, va preferir deixar en l'anonimat.

El vaixell en si "no és un remolcador", tot i que, amb uns motors de 2.200 CV, té més potència que alguns dels quals presten servei en el Puerto de Palma. I, entre les seves peculiaritats, destaquen que ha estat dotat de ganxo i carretell d'arrossegament, grua, canó contra incendis, skimmer, tancs per emmagatzemar el combustible que es retira del mar --amb capacitat per a 10 tones--, així com tangones laterals per enganxar les barreres absorbents. I, la cosa més important, un calat de només 1,35 metres, que li permeten actuar gairebé en la riba.

PILOT AUTOMÀTIC EVASIU

Segons va explicar Juan Mariano Bendito, va ser durant el disseny d'aquesta embarcació quan li revé una pregunta: "com és possible que al segle XXI un vaixell surti del Puerto de Ibiza i xoc amb un far?". Després d'investigar sobre això, va arribar a la conclusió que, tot i l 'existència de diversos sensors, des de radar a sondes i GPS, "si el timoner falla o no està en el pont, es produeix el xoc", va puntualitzar.

El resultat de les investigacions que ha vingut desenvolupant en els últims mesos és l'anomenat Pilot Automàtic Evasiu (PAE), un dispositiu electrònic recent patentat amb el qual es pot eludir una col·lisió, ja que presa el govern del vaixell i maniobra segons les normes internacionals de navegació --a babord-- i, en el cas de què l'altra embarcació es dirigeixi directament a cap a la nostra --a manera d'un kamikaze--, inverteix la marxa per reduir la força de l'impacte.

"Vaig investigar durant cinc mesos --va afirmar Beneït-- i ningú em va poder confirmar que conegués un dispositiu d'aquest tipus, perquè no existia", va assegurar. Per això, va entreveure la possibilitat de desenvolupar-lo amb èxit, perquè "serà rendible per a qualsevol naviliera o companyia d'assegurances" i, de fet, creu que en el futur serà obligatori dotar d'ell a totes les naus, com ja passa amb el radar, del qual el PAE presa dades. El seu cost final encara no és clar, però sí els seus avantatges.

Contenido patrocinado