PALMA DE MALLORCA, 1 Abr. (EUROPA PRESS) -
El vaixell 'Aidaluna' es convertirà dissabte que ve, 4 d'abril, en el primer creuer turístic en ser batejat al port de Palma de Mallorca de tota la història, un honor que la companyia Aida Cruisers concedeix a aquesta ciutat mediterrània, que li serveix com a base de diversos dels seus vaixells de passatge, que realitzen travessies per a viatgers que són sobretot de nacionalitat alemanya.
Precisament, a l'esdeveniment hi acudiran nombrosos mitjans de comunicació germànics, així com polítics i numerats convidats cèlebres, fins a un total de 2.500 convidats a bord del vaixell, segons va revelar el president de l'Autoritat Portuària de Balears, Francesc Triay, qui ha fet una presentació avui d'aquest esdeveniment sense precedents en la rada mallorquina, a la qual també hi van assistir el conseller de Turisme, Miquel Nadal, i altres alts càrrecs.
Aquest va revelar algunes dades importants que reflecteixen la situació d'aquesta modalitat turística, mentre que Triay va avançar que, en 2009, "tindrem xifres bones, però menys que el 2008", quan s'ha produït un increment del 4,4% en l'activitat creuerística i la despesa es va elevar entorn del 100%. Una situació que Nadal va observar amb "moderat optimisme" i que, a més, es veu reforçada per la incorporació per primera vegada d'escales a l'hivern.
A tota Balears, el 2008 van arribar 717 creuers, dels quals 456 van realitzar escala en trànsit i 261 tenien base al port de Palma. Van aportar un milió de turistes, fet que suposa un creixement del 4,7% respecte a 2007, que van realitzar una despesa mitjà de 62 euros per passatger i dia --gairebé un 2% més que el 2007--, i que, en total, van aportar al voltant de 92 milions d'euros a l'economia de les illes, tot i que algunes de les escales no van superar les cinc hores.
Per la seva banda, les responsables dels departaments insular i municipal de Turisme, Isabel Oliver i Joana Maria Borràs, han assenyalat la importància que està adquirint aquesta modalitat turística --a tot el món creix a un ritme del 8% interanual--, i que es caracteritza, a més, perquè contribueix a diversificar el producte turístic balear i afavoreix a l'anomenada oferta complementària, des del comerç a la restauració.
En aquest segment, Aida Cruisers aporta al 40% dels passatgers que arriben a les illes i, a l'estiu, fixa la seva base d'operacions a Palma, de manera que els seus cinc vaixells surten i tornen a l'illa en cada nova travessia; en una activitat que va passar de 58 a 84 creuers a l'últim any. I que, a més, suposa estades hoteleres circumstancials a la capital balear, tant per part del passatge com de les tripulacions.
FALTA PORT
Sobre aquesta qüestió, Miquel Nadal ha assenyalat que "deixen de venir creuers a Palma a causa de les dimensions del port", pel que va sentenciar que encara "en podrien venir més" i va raonar que "seria bo tenir un port de dimensions més adequades per al trànsit" d'aquests vaixells, als quals ha considerat que caldria donar totes les facilitats possibles, precisament per la seva aportació al turisme a les illes.
Cal assenyalar que el Aida Cruisers és una filial del Grup Carnival, amb seu a Miami (Florida) i una flota integrada per 88 vaixells, que el converteix en el més gran proveïdor mundial del mercat del turisme marítim; entre la que destaquen els dos vaixells més coneguts del món, 'Queen Mary 2' i 'Queen Victòria' formen part de la mateixa --a través de la filial Cunard--, sense oblidar els exclusius 'Yachts of Seabourn' i 'Holland America Line'.
Concretament, la flota de la companyia, que està considerada la número u del mercat alemany i entre les cinc primeres de l'europeu, està composta actualment per un total de cinc vaixells, 'Aidacara', 'Aidavita', 'Aidadiva', 'Aidaaura' i 'Aidabella', amb una capacitat sumada de 7.280 llits i la possibilitat d'atendre a 295.000 passatgers. Això va suposar, el 2007, la venda de viatges per valor de 451 milions d'euros.
Als quals ara ve a unir el 'Aidaluna', amb 1.250 camarots --18 d'ells suites i 439 amb balcó--, que ja viatja cap a Palma de Mallorca, on la companyia opera des de 1996, per a la cerimònia de dissabte, després de fer-se a la mar a Alemanya, on ha estat construït. Fins a 2012, la companyia preveu ampliar la seva flota amb altres tres creuers, per arribar a les 16.300 llits.