PALMA DE MALLORCA 23 Nov. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de Palma ha aprovat una proposició del PP i UM amb els vots d'aquests partits i el rebuig del PSIB i el Bloc, mitjançant la qual exigeix la paralització immediata de totes les actuacions que porta a terme el Govern i el consistori en relació amb l'estudi, desenvolupament i possible implantació del tramvia i que afecti al terme municipal de Palma.
El portaveu del PP a l'Ajuntament, Julio Martínez, ha censurat que el consistori hagi presentat un estudi sobre el tramvia "sense ser consensuat" amb la resta de grups municipals, pel que ha acusat a l'equip de Govern de voler "imposar" aquest projecte a sis mesos de les eleccions municipals, el que "pot hipotecar a futurs governs".
Per aquesta raó, ha exigit la paralització de qualsevol despesa relacionat amb el tramvia en les Avingudes i en la Badia de Palma fins als pròxims comicis de 2011, ja que, en el cas que el PP arribi a governar, l'aposta no serà per aquest mitjà de transport, sinó per ampliar el Metro fins al Parc Bit i l'Hospital de Son Espases.
"No ens agrada la proposta de tramvia turístic cargol que està fent l'equip de Govern, que no dóna resposta als problemes dels ciutadans de Palma, de manera que volem un sistema ferroviari que sigui ràpid, se li anomeni metro, tramvia o tren lleuger", ha recalcat el portaveu popular.
En similars termes s'ha expressat el portaveu de UM a l'Ajuntament, Llorenç Palmer, qui ha demanat que es paralitzi aquest projecte, amb la finalitat de "consensuar-lo]", tenint en compte que "el 80 o 90 % dels veïns i comerciants de les Avingudes i El Molinar estan en desacord".
Per aquest motiu, ha demanat que amb el tramvia s'apliqui la "mateixa forma de treballar que amb la reforma de la Platja de Palma", i alhora ha indicat que el seu grup està d'acord que aquest mitjà de transport es faci amb el finançament de Madrid, si bé "el Govern encara no ha dit res, malgrat que governa el mateix partit que a Balears".
"INCOHERÈNCIA DEL PP"
Per la seva banda, el tinent d'alcalde de Mobilitat, José Hila, ha recordat que des de 1999, el PP defensa el projecte del tramvia, fins i tot en el seu programa electoral, i alhora ha apuntat que al 2006, l'Ajuntament va aprovar per unanimitat que es construís aquest mitjà de transport, pel que ha criticat la "incoherència" dels 'populars' a l'oposar-se ara a aquest projecte.
A més, ha assenyalat que el Pla Director Sectorial de Transport, acordat en la passada legislatura, inclou la construcció d'un tramvia, el recorregut del qual és el "mateix" que planteja l'equip de Govern, pel que ha dit que "mentre altres han canviat d'opinió, nosaltres seguim i hem estat coherents apostant per aquest mitjà de transport".
Per aquesta raó, ha reclamat als 'populars' que "es treguin la síndrome Matas i tornin al lògic i al sentit comú del tramvia de Palma, perquè és un mitjà de transport adequat per a la ciutat i modern".
Així, ha demanat al PP que "deixi d'intentar paralitzar actuacions i d'anar a la contra de tot" i alhora ha sol·licitat a aquesta formació que reclami al seu president a Palma, José María Rodríguez, que "no intenti parar el tramvia, perquè és una competència del Govern i l'Ajuntament l'únic que pot fer és opinar". "Aquest projecte de tramvia sempre ha estat consensuat, fins que va arribar Rodríguez", ha lamentat Hila.
Finalment, el portaveu del Bloc, Eberhard Grosske, ha ressaltat que, fins ara, cap entitat veïnal ha dit que no vol el tramvia, a causa que hi ha un "consens social i polític" entorn a aquest mitjà de transport, tenint en compte que és "claríssim el seu caràcter beneficiós per a la ciutat".
"Una ciutat de quasi 400.000 habitants ha de fer una aposta per aquest tipus de transport sostenible, silenciós, amable i menys impactant que altres mitjans de transport", ha recalcat, i alhora ha afirmat que és "quatre vegades més barat que el Metro". A més, ha recordat el compromís de l'executiu central per finançar-lo, pel que ha advocat per impulsar el tramvia "sense presses, però sense pauses", plantetjant-lo amb "calma i donant participació a la ciutadania".
Per la seva banda, el director general de Mobilitat, Antoni Verger, ha ressaltat que, malgrat l'oposició del PP i UM al tramvia, ni es planteja la possibilitat que, en el cas que aquestes dues formacions arribin a governar en la pròxima legislatura, descartin aquest projecte, inclòs en el Pla Sectorial de Transports, tenint en compte que, segons la seva opinió, seria "intolerable".
Alhora, ha mostrat la seva disposició a "replantejar" el projecte, pel que ha instat a 'populars' i 'uemites' que plantegin les seves al·legacions, amb la finalitat que siguin estudiades, de cara a millorar aquest mitjà de transport.