PALMA DE MALLORCA 8 Nov. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de Palma ha restaurat el pont del Mal Pas, ubicat al carrer Robert Graves del barri de El Terreno, mitjançant una inversió de 550.000 euros procedent dels fons del Pla E, i ha restablert la connexió entre aquest districte amb la Bonanova, després de romandre tallada al tràfic de vehicles durant dos anys a causa dels danys que va provocar la ruptura d'una canalització d'aigua.
En un visita als voltants del pont, l'alcaldessa de Palma, Aina Calvo, ha apuntat que la decisió de restaurar-lo va partir de les reivindicacions per a la seva protecció i conservació per part de l'Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA) i dels veïns de la zona així com del Grup Municipal Popular.
Després que en el mes d'abril s'iniciessin les obres de recuperació, el juliol, la Direcció Insular de Patrimoni del Consell va catalogar la infraestructura com un element que calia protegir, ha asseverat Calvo.
Així doncs, l'Ajuntament va modificar el projecte inicial de recuperació del pont per adequar-lo als nous termes marcats pel Consell, després de ser catalogat com patrimoni de l'illa i, al mateix temps, garantir un ús segur del mateix.
En aquest sentit, els tècnics municipals i els de la institució insular es van trobar amb una sèrie d'incidències que van haver de solucionar amb la finalitat d'adequar el pont als usos actuals.
D'una banda, era una infraestructura que s'havia construït a principis del segle XX, per connectar els barris de la Bonanova amb El Terreno, i que no preveia el pas de vehicles pesats.
I per una altra, el seu estat actual de deteriorament per l'ús i l'acció de l'aigua, i els mateixos materials de manera que estava construït, feia difícil que s'obrís el pas al trànsit rodat de més de 5 tones.
A tot això, se sumava, a més, la necessitat que les dues barriades, la Bonanova i El Terreno, poguessin tenir algun accés a vehicles pesats perquè tenen un problema important d'entrades per a transport de 3,5 i 5 tones.
Per tot això, l'Ajuntament va proposar que es limités el pas de vehicles pel pont però que, en casos excepcionals -construccions, emergències o mudances-, es permetés el trànsit il·limitat.
Per adequar la infraestructura a la situació actual, això és, que es recuperés el seu valor patrimonial i es garantís un accés segur per als vianants, el trànsit rodat i qualsevol mena d'emergència, els tècnics municipals i insulars van plantejar una solució innovadora per al desenvolupament de la qual van comptar amb la col·laboració dels enginyers de la Universitat d'Alacant.
Entre tots ells, van determinar que es reforçarien els pilars del pont per evitar l'afecció provocada per l'erosió del llit del torrent i es construirien uns suports especials en els arcs. A més, s'han refet els serveis d'aigua potable, sanejament, drenatge i gas, així com la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques.
Per part ARCA, el seu vicepresident, Josep Massot, s'ha mostrat satisfet perquè l'Ajuntament hagi tingut en consideració la seva reivindicació de conservar el pont ja que ha estat "una de les primeres obres d'enginyeria" que es van fer a començament de segle.
També, Massot ha destacat que el consistori ha meditat la seva decisió, perquè considera que recuperar la infraestructura ha estat més "senzill" que demoler-lo i tornar a construir un nou, i, així, tampoc s'ha esborrat la història de la barriada.
Des de l'Associació de Veïns de la zona, el seu vicepresident, Melchor Llabrés, ha remarcat que la restauració del pont era "necessària" ja que és una via de comunicació "assentada" i ha agraït al consistori que hagin portat a terme la seva recuperació d'acord amb les seves peticions.
Al marge d'aquest tema, Llabrés ha manifestat que es comença a "veure la llum a final del túnel", després que l'Ajuntament anunciés que havia posat en marxa el procés d'expropiació de l'hostal Sayonara per a la seva posterior demolició i construcció d'una zona verda.