L'EMT participa en el projecte europeu 'Civitas' de mobilitat sostenible

Actualizado: lunes, 12 julio 2010 18:57

PALMA DE MALLORCA, 12 Jul. (EUROPA PRESS) -

Experts en transports dels ajuntaments de Nantes, Bremem i Estocolm visitaran el mes d'octubre vinent l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma per conèixer l'experiència dels 12 primers autobusos a Palma que funcionen amb gas natural. La visita s'emmarca dins del programa 'Civitas Catalist de Mobilitat Sostenible de la Unió Europea' (UE), al qual participa Palma.

El projecte 'Civitas Catalist' és una plataforma per a l'intercanvi de coneixements i idees a l'àrea dels transports, on diferents ciutats que desenvolupen accions concretes de transport sostenible posen a disposició d'altres ciutats europees els resultats i lliçons apreses durant la seva experiència.

Així, l'EMT ha escollit avaluar els nivells d'emissions de partícules contaminants dels 12 autobusos de gas natural que actualment té l'empresa i la seva eficiència energètica. L'avaluació dels vehicles té en compte aspectes com les emissions de gasos i partícules, el soroll, el consum o els costos, entre d'altres, ha explicat en Ajuntament en un comunicat.

FLOTA D'AUTOBUSOS DE GAS NATURAL

Cap recordar que des del passat però de gener circulen pels carrers de Palma els primers 12 autobusos de gas natural de l'EMT. Per primera vegada, el gas natural s'utilitza com combustible, una experiència pionera no només a Palma, sinó també a Balears.

El gas natural és un combustible menys contaminant que permet tenir uns autobusos "més sostenibles mediambientalment" i, per tant, ofereix l'oportunitat de tenir una ciutat "més neta". El gas natural suposa una reducció d'emissions de contaminants en relació amb el dièsel. Així, l'emissió de monòxid de carboni baixa en un 25%, la de partícules, en un 81%; la d'òxid de nitrogen, en un 92 per cert i la d'hidrocarburs no metànics, en un 63%.

Els autobusos a gas natural són més silenciosos i ocasionen menys molèsties als vianants. Utilitzen un tipus de motor (motor d'explosió tipus cicle OTTO) dissenyat específicament per funcionar amb gas natural i que fa menys soroll i, també, emet menys vibracions en comparació dels autobusos que funcionen amb dièsel. Les prestacions d'aquests motors són similars a les dels motors que funcionen amb dièsel.

El pròxim any, l'EMT ampliarà la seva flota d'autobusos de gas natural amb la incorporació de 58 vehicles de gas natural, que substituiran 58 busos que utilitzen el dièsel com combustible.

EL PROJECTE 'CIVITAS CATALIST'

El mes de gener passat Palma va veure aprovat per la UE el projecte d'intercanvi tècnic a Estocolm, Nantes i Bremen per al seguiment de la implantació del gas natural en la flota de l'EMT. Així, al llarg d'aquests últims mesos, tècnics de l'empresa han visitat Estocolm per conèixer l'experiència d'implantació del gas natural en les flotes d'aquestes ciutats.

Així, els tècnics de l'EMT van valorar "molt positivament" les lliçons apreses durant la visita a Estocolm, en especial la visita a les cotxeres de l'empresa operadora en què es va poder conèixer de primera mà l'operativa amb els vehicles de Biogàs. El setembre està prevista una visita semblant a la ciutat de Bremen, on operen empreses amb autobusos de gas natural.

El projecte 'Civitas Catalist' està integrat per ciutats amb una llarga experiència acumulada en el desenvolupament de sistemes de transport urbà respectuosos amb el medi ambient, que es basen a l'ús de noves tecnologies i fonts energètiques alternatives que redueixen l'impacte ambiental generat pel sistema de transport urbà. A Espanya, participen en el projecte Barcelona, Sant Sebastià, Burgos, Vitòria, Figueres i Palma de Mallorca, entre d'altres ciutats.