Les actuacions assistencials i de mediació cobren cada vegada més pes en l'activitat de la Policia Local de Maó

Actualizado: viernes, 25 junio 2010 19:14

En 2009 els agents van realitzar una mitjana de cinc serveis diaris de tipus social


MENORCA, 25 Jun. (EUROPA PRESS) -

La Policia Local de Maó va fer durant el passat 2009 una mitjana de cinc actuacions diàries relacionades amb els serveis a la comunitat i la mediació, unes activitats de caràcter més assistencial que de vigilància o control del trànsit i que per primera vegada l'Ajuntament ha reflectit en la memòria anual del Cos.

El tinent d'alcalde de Mobilitat, Prevenció i Seguretat Ciutadana, Mateu Llabrés, ha presentat avui, al costat del cap de la Policia Local, Rafael Le Senne, el balanç estadístic de l'any passat, relatiu a aquesta part social de les tasques policials, en què destaquen els 887 serveis comunitaris -entre els quals s'inclouen l 'ajuda a persones més grans que pateixen caigudes en el seu domicili o en la via pública, la col·laboració en la detecció de faltes i delictes, o els contratemps relacionats amb animals i intoxicacions etíliques-, i les 988 actuacions de mediació relacionades, sobretot, amb els conflictes i molèsties veïnals a causa d'excés de soroll (501 del total).

El regidor Mateu Llabrés ha destacat aquesta tasca de la Policia Local, que va en augment i que es deu, segons la seva opinió, al creixent despersonalització de les relacions en una ciutat en la qual "ja no ens coneixem tots" per la qual cosa "petites disputes que fa anys es resolien parlant entre veïns, ara es resolen amb una [llamada] directa a la policia, perquè una part dels ciutadans ni tan sols intenta parlar".

Per la seva banda, el responsable de la Policia Local, Rafael Le Senne, ha assenyalat que els agents cobreixen una sèrie de serveis que són impossibles d'oferir i mantenir per l'Ajuntament per a casos molt específics i puntuals, i que el policia "fa de mediador perquè no hi ha un altre que ho faci i perquè pot fer-ho amb objectivitat".

Les actuacions més habituals són les caigudes de gent gran, les discussions per sorolls entre veïns, i les queixes per sorolls i molèsties d'obres, tot i que també es donen alguns serveis extraordinaris, com ha estat el cas de l'aparició d'una serp verinosa al pati d'un habitatge.

Situacions en les quals els ciutadans recorren sempre en primer lloc a la Policia Local, que segons ha explicat Llabrés, és el Cos que presenta una major capacitat de resposta en aquest municipi menorquí, entre 5 i 7 minuts.

DENÚNCIES

Les actuacions policials no sempre deriven en denúncies administratives, per la qual cosa el nombre d'expedients oberts és bastant inferior al dels serveis realitzats per la Policia Local. En total en 2009 es van tramitar 210 denúncies i 30 expedients de protecció acústica, així com 31 procediments relatius al compliment de la Llei 1/1992 de Seguretat Ciutadana.

En aquest apartat, la memòria distingeix les infraccions de l'ordenances municipals, amb 65 denúncies pel consum d'alcohol en la via pública -el conegut popularment com 'botellot'-, que es concentren en el mes d'agost (46 denúncies) i afecten en més d'un 50 % dels casos a menors de 22 anys (39 denúncies). Destaquen alhora les denúncies relacionades amb la tinença d'animals, en concret gossos, que sumen 40 expedients.

D'altra banda, un 34 % dels expedients tramitats en relació amb la protecció acústica es refereixen a habitatges i locals, un 17 % al comportament ciutadà i un 13 % a infraccions comeses per establiments. Pel que fa a les infraccions de la Llei 1/1992, la competència de les quals correspon a la Policia Nacional, el treball de col·laboració de la Policia Local s'ha centrat en la detecció de tinença d'estupefaents (82 % dels serveis).

L'Ajuntament, a través de la Policia Local, assumeix competències impròpies o "de l'Estat o que no són de ningú, en més d'un 50 %" d'aquestes actuacions assistencials, com ha assenyalat el responsable del servei, Rafael Le Senne, qui tot i això ha subratllat la necessitat de tirar endavant aquest "comès social".