MADRID, 4 de març (EUROPA PRESS)
El panorama de la indústria del calçat a Balears "s'ha clarificat" al tenir una base "prou sòlida" com perquè la producció i comercialització de les illes aprofiti les "possibilitats de creixement" que es presenten per a aquest exercici.
Així ho va detallar en declaracions a Europa Press el president de la Federació d'Indústria de Calçat Espanyol (FICE), Rafael Calvo, qui, tot i això, va detallar que Balears és un "exemple de l'exacerbació del que està ocorrent en línies generals en el sector", ja que a les illes existeixen empreses que "estan sortint endavant" en posseir bases molt sòlides i altres que "desgraciadament no han pogut fer-ho".
A més, Calvo va assegurar que l'estratègia que han d'emprendre les empreses de calçat de les Balears és continuar en la projecció exterior, i que segons la seva opinió continua sent "un poc l'assignatura pendent, tot i que no en excés", a causa que en anys anteriors el seu entorn natural era sobretot el mercat nacional.
El president del FICE va subratllar també que els mercats més atractius per als productors de les illes són l'asiàtic, especialment en el cas de la Xina, i els estats de l'est d'Europa, una línia en la qual les empreses de l'arxipèlag "estan actuant i han d'aprofundir en aquest sentit".
En el conjunt del país, les exportacions van assolir durant 2007 un total de 101,6 milions de parells de calçat amb un valor estimat de 1.893 milions d'euros, el que implica un augment superior al 10% en valor, un 7,5% en volum i una pujada del preu de l'exportació del 2,6%.
Des de la FICE, es va posar èmfasi que les línies de treball que marcaran l'activitat del sector es concentraran en la diversificació de mercats, la posada en marxa de plataformes de distribució integral als països de destí més importants per afavorir el posicionament del mercat.
Sobre el context de la indústria del calçat a l'exterior, Calvo va detallar que la Xina no ha de ser previst simplement com "competidor" sinó com "una oportunitat de negoci", i va detallar que des de la Federació s'han impulsat al si de la UE mesures 'antidumping' sobre els productes del país asiàtics amb unes taxes pròximes al 16%.
També va considerar que la situació financera internacional genera que el producte nacional hagi de sortir en un marc "més complicat". i va assenyalar que actualment Espanya té "un sector més reduït però millor estructurat" marcat per línies sòlides com el concepte de marca, el disseny, la innovació.
Altres eixos que marcaran la productivitat a Espanya és potenciar el concepte de 'made in', que va qualificar com "vital" perquè suposa dotar de major valor al producte, de manera semblant a com s'ha portat a terme a Itàlia, i les mesures que es recolliran en un futur Reial decret per controlar "especialment" l 'etiquetatge del producte i el marcat de les seves característiques.
Va assegurar també que considera que el Pla de Suport al sector que està tramitant el Ministeri d'Indústria respon a la demanda dels productors i "afectarà sobretot als territoris" amb alta densitat d'empreses de calçat, si bé va matisar que l'únic punt negatiu és que "no s'hagi posat encara en marxa".