Les queixes davant del Defensor del Poble augmenten un 8,7% durant l'any 2009 a Balears

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 22 junio 2010 19:59

MADRID 22 Jun. (EUROPA PRESS) -

Els expedients de queixes presentats davant del Defensor del Poble procedents de les Balears van créixer un 8,7% l'any passat fins a arribar a les 437 reclamacions durant l'any passat, segons es desprèn de l'Informe Anual del 2009 d'aquesta institució.

En el cas de les Balears, les reclamacions de caràcter individual s'ha situat en 398 queixes, és a dir, un augment del 19,8% respecte al 2008. Davant d'això, les queixes de caràcter col·lectiu van arribar als 39 casos el 2009, fet que suposa un descens del 44% respecte a l'any passat

A nivell nacional, la institució que dirigeix Enrique Múgica, ha rebut el 2009 un total de 18.392 individuals, fet que suposa la xifra més alta de la seva història, tot i que en el còmput global --individuals i col·lectives--, han baixat lleument fins a les 22.287 reclamacions. Múgica ha presentat aquest dimarts la memòria als presidents del Congrés i el Senat, José Bono i Javier Rojo, respectivament.

Segons s'explica en les conclusions de l'estudi, la importància de les queixes individuals està en el fet que "són sempre l'indicador principal de l'activitat desplegada per la institució, respecte a l'atenció als ciutadans".

En les investigacions iniciades d'ofici per del Defensor del Poble també s'ha arribat a la major xifra registrada en tots els exercicis d'activitat institucional, un total de 269. Segons s'apunta a l'informe, aquesta dada reflecteix "el creixent interès de la institució per mantenir una actitud d'alerta davant del coneixement de circumstàncies que poden resultar indiciàries de conductes administratives irregulars, promovent una ràpida resposta institucional".

En el cas de les Balears, el departament que dirigeix Múgica tenia en tràmit 15 expedients de queixa o investigacions durant 2009, mentre que altres 13 van culminar durant l'any passat. A més, en aquest últim apartat es detalla que en vuit casos es va determinar una actuació correcta.

Entre algunes de les queixes presentades o expedients iniciats, es troba els 293 integrants del personal de l'Hospital Can Misses que exposen la seva discrepància amb l'Ib-Salut pel tracte desigual rebut en un concurs-oposició per cobrir vacants d'auxiliar d'infermeria.

Una de les investigacions d'ofici feta pel Defensor del Poble se circumscriu la Conselleria d'Educació i Cultura, en relació amb la presa en consideració de criteris de conciliació de la vida laboral i familiar, en els concursos de trasllats d'àmbit nacional del personal docent no universitari.

També ha començat davant de l'esmentada Conselleria indagacions sobre la reiteració de queixes relatives a la inadequada atenció educativa que reben els alumnes afectats per dislèxia en el seu àmbit de gestió.

D'altra banda, es va supervisar les recomanacions efectuades per aquesta institució a la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració a l'informe monogràfic sobre Centres de protecció de menors amb trastorns de conducta i en situació de dificultat social.

Contenido patrocinado