La majoria de les principals marques comercials de Balears fabriquen fora de les illes

Actualizado: martes, 9 diciembre 2008 13:08

PALMA DE MALLORCA, 9 Dic. (EUROPA PRESS) -

La majoria de les principals marques comercials que es coneixen com autòctones de Balears fabriquen els seus productes fora de l'arxipèlag, bé en altres Comunitats bé en països remots, sobretot d'Àsia, el que constitueix una tendència que, a més, va en augment i podria afectar en el futur a les marques en si, que deixarien d'estar vinculades a les illes o ho estarien d'una manera purament propagandística.

Segons va exposar, en declaracions realitzades a Europa Press, el responsable d'Acció Sindical d'UGT a les illes, Manuel Pelarda, "una part important dels nostres productes es fabriquen, de manera total o parcial, fora de les illes"; proporció que, en el cas de la indústria del calçat, dóna exemples com el de Camper, que ven més del 50 % de les sabates que s'atribueixen a les Balears, tot i que tota la seva producció es realitza en altres llocs.

De fet, la deslocalització dels productes balears és actualment "tan elevada" que n'hi ha prou amb dir que la majoria de les firmes de bijuteria, començant per les perles cultivades d'Orquídia i Majorica; i, seguint per Camper i gairebé la totalitat de la resta de marques de calçat, fabriquen els seus productes fora de les illes, mantenint aquí només el disseny i la comercialització. Per aquesta raó, no va dubtar a considerar que l'"última insígnia" del sabata de les illes són les seves marques.

Per aquest motiu, el problema que ara entreveu el sindicalista és que els països que verdaderament realitzen la producció comencin a interessar-se per l'adquisició de marques, perquè el preu de posicionar una d'elles al mercat "és tan elevat que molts es plantegen adquirir una ja existent abans que llançar una nova"; la qual cosa, "deu preocupar-nos, perquè --una vegada venudes-- es desvinculen de les Balears", va assenyalar el representant d'UGT, extreballador del calçat.

Aquest és el cas de la Xina, on els últims anys han proliferat les fàbriques de calçat i d'una múltiple quantitat de productes, però on no compten amb logotips prestigiats. I, "qui controla les marques, controla la comercialització". De manera que tenen un compte pendent per avançar al mercat; un problema que poden remeiar "a base de posar diners sobre la taula", va incidir Pelarda, qui tem que la desaparició de marca succeeixi a la de les factories, que ja s'està vivint.

El cas més recent conegut és el de Alarsol 2, una fàbrica amb seu a Llucmajor, que va tancar les portes fa unes quantes setmanes, al presentar un concurs de creditors (suspensió de pagaments) que deixarà en l'atur als seus 118 treballadors, que la temporada passada van confeccionar 120.000 parells de sabates, el rècord de l 'empresa. La producció de Alarsol es troba actualment deslocalitzada a l'Índia. Tot i això, la marca per a la que treballa segueix sent oficialment mallorquina.