El nombre de dones ateses en el servei d'atenció a víctimes de violència de gènere a Palma es dispara un 50%

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 1 febrero 2010 19:38

PALMA DE MALLORCA 1 Feb. (EUROPA PRESS) -

El Servei d'Atenció Integral a Víctimes de Violència de Gènere de Palma va assistir a un total de 365 persones maltractades durant 2009, fet que suposa un increment del 57,3% en relació amb l'any passat, segons les dades d'aquest departament dependent de l'Ajuntament recollides per Europa Press.

En concret, el servei, finalitat del qual és atendre a les dones que pateixen maltractaments a la capital balear des d'una perspectiva integral amb la col·laboració de la policia, els sistemes de salut i altres entitats, va prestar assistència i informació a 187 usuaris nous durant l'any passat, mentre que quatre dels expedients atesos han estat reoberts i 174 s'havien iniciat amb antelació.

Alhora, des de l'organisme han indicat que també es van realitzar un total de 351 acompanyaments durant els quals es van veure beneficiades 191 persones. Tal com han explicat, els acompanyaments més freqüents han estat als jutjats així com els dirigits a l'obtenció i assessorament d'un advocat del torn d'ofici i a la realització de gestions al Servei d'Ocupació Balear (SOIB).

Mentrestant, un altre de les dades llançats pel Servei són els relatius a la teleassistència mòbil, que ofereix atenció, seguretat i protecció les 24 hores del dia a les víctimes amb ordre de protecció. En aquest sentit, en 2009 hi ha hagut operatius 141 aparells mòbils amb GPS, que faciliten en cas d'urgència la comunicació immediata amb les forces de seguretat i sanitàries, així com la ubicació geogràfica de la telefonada.

Sobre aquesta qüestió, dels 141 dispositius, 58 han estat instal·lats per primera vegada mentre que es va realitzar el seguiment de 83 mòbils activats amb anterioritat. L'any passat es van treballar, per part seva, es van treballar cinc expedients més amb teleassistència (146), a l'instal·lar-se 56 nous aparells que es van sumar als 81 ja llocs en marxa.

ORIENTACIÓ PRÈVIA A LA DENÚNCIA

Tal com han explicat des del Servei d'Atenció, una de les justificacions d'aquest descens en la teleassistència mòbil radica a l'anàlisi qualitatiu de la demanda atesa, ja que entre els nous expedients oberts ja en 2010 se'n van incloent persones que demanden informació o orientació abans d'interposar la denúncia, que pateixen problemes incipients de violència de gènere o no, però que no han tingut relació amb l'aparell judicial.

És per aquesta raó que es porta a terme una tasca de preparació de la persona víctima en fases prèvies a la decisió de denunciar. El Servei va posar èmfasi alhora que per sol·licitar un aparell la víctima no ha de conviure amb l'agressor i ha de disposar d'una ordre de protecció, que sempre és posterior a la denúncia. Per aquest motiu, va sentenciar, l'increment d'expedients atesos no suposa un increment en la instal·lació d'aparells mòbils.

Cal destacar que a través del Servei d'Atenció les víctimes de violència de gènere poden exercir els seus drets a l'empara de la Llei 1/2004 de 28 de desembre sobre Mesures de Protecció Integral a aquestes persones. Els usuaris destinataris són tant persones que han patit maltractaments com professionals de serveis d'informació i atenció que treballin amb aquest col·lectiu.

Contenido patrocinado