PALMA DE MALLORCA, 19 Ago. (EUROPA PRESS) -
L'Associació del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (Pimeco) ha xifrat en 1.453 milions d'euros el volum de negoci dels sis primers mesos del 2010, fet que suposa una reducció de 39 milions d'euros respecte al mateix període de l'any passat i de 248 milions en relació amb el primer semestre del 2008.
Aquestes dades formen part de l'informe econòmic de la primera meitat de l'any 2010 relatiu a l'activitat comercial de Mallorca elaborat per Pimeco, que ha estat presentat aquesta tarda pel president de l'associació, Bernat Coll, en una roda de premsa en la qual ha posat èmfasi en la situació dolenta que travessa el sector i de la qual no creu que es pugui sortir en el curt termini.
Respecte a l'ocupació del comerç minorista a Mallorca, l'informe apunta que la mitjana dels sis primers mesos del 2010 és de 29.701 persones ocupades en el sector, fet que suposa una disminució de 1.077 treballadors respecte al mateix període del 2009 i de 2.786 persones menys que quan ha començat la crisi en el primer semestre del 2008. Així, en els dos últims anys la contracció del mercat de treball en el sector s'ha situat entorn del 8,5 %.
D'altra banda, l'informe recull també l'indicador de la confiança dels comerciants, la mitjana del qual en el primer semestre s'ha situat aquest any en 44,85 punts, gairebé mig punt per sobre de la mitjana del 2009 (44,40 punts) i 11,75 punts per sota del registrat el 2008 al començament de les crisis (56,60).
La patronal augura que l'indicador de confiança es podria moure en el tercer trimestre entre els 39,5 i els 41 punts, i en el quart en un rang de valors del 35,4 al 36,2 punts.
Coll ha assenyalat també que des que va començar la crisi fins al primer semestre del 2010 s'ha perdut un 13 % del teixit empresarial de Mallorca, xifra que podria arribar fins al 16 % a final d'any, segons les previsions de Pimeco. A més, s'ha reduït un 19 % el nivell d'assalarització, podent arribar al 21 % al tancament de l'exercici.
A més, ha dit que les comerços que corren més risc de desaparèixer són aquells que disposen d'un sol local i amb pocs treballadors.
El president de Pimeco ha indicat que la crisi econòmica ha vingut aparellada d'un canvi en el perfil del client, passant d'un model consumista "a qualsevol preu" a "la compra selectiva i al preu més baix".
Segons l'opinió de Pimeco, s'haurien d'emprendre mesures per canviar el model comercial actual, intentant dinamitzar les empreses i de potenciar la formació dels professionals. En aquest sentit, ha indicat que pròximament sortiran amb aquest objectiu uns cursos per a persones ocupades en aquest sector.