El PP presenta quatre al·legacions a la via conectora davant de les "irregularitats" del projecte

Actualizado: viernes, 11 febrero 2011 15:42

Consideren que Calvo s'ha "desmarcat" del projecte al veure que Armengol "no havia fet els deures"


PALMA DE MALLORCA, 11 Feb. (EUROPA PRESS) -

El PP del Consell ha registrat aquest divendres quatre al·legacions en la via conectora de Palma --al traçat de nous accessos a Són Ferriol i Són Llàtzer, i als enllaços entre les vies MA-15, MA-15D, MA-3011 i MA-30-- després d'haver detectat "una sèrie d'irregularitats" com el fet que el seu fraccionament en set projectes diferents sigui "excessiu" i no tingui "justificació tècnica ni jurídica".

El portaveu del PP al Consell, Fernando Rubio, i la consellera insular Mabel Cabrer han explicat en roda de premsa que amb el fraccionament del projecte es vulneren diferents lleis de la comunitat. En concret, s'incompleixen la llei de Contractes del Sector Públic, ja que cada projecte es licitarà i adjudicarà per separat, així com la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, a l'entendre que es pretén obviar que tot el projecte se sotmeti a un estudi d'aquestes característiques.

Alhora, la resta de les esmenes critiquen el 49,5% de "sobrecost" del projecte, el fet que encara estigui per solucionar el drenatge de la carretera MA-30 quan "la llei obliga que sigui una solució definitiva i no calguin obres complementàries", o, finalment, l'absència d'un estudi d'impacte d'estudi ambiental.

Cabrer ha destacat que aquest fraccionament "deliberat" de la via conectora suposa també una "denominació aliena al projecte del qual formen part", de manera que es pot "induir a confusió" als ciutadans i es perjudica la transparència al "ser impossible analitzar el conjunt del projecte". En aquest sentit, també ha lamentat que s'impossibiliti la presentació d'esmenes a la via conectora en el seu conjunt.

En concret, ha assenyalat que aquesta divisió en set parts diferents vulnera dos articles de la Llei 5/1990, de Carreteres de Balears. Aquests, entre d'altres aspectes, reflecteixen la necessitat que els projectes de nova carretera o modificacions de més de tres quilòmetres siguin objecte d'una avaluació d'impacte ambiental o que els projectes de traçat han d'incloure una memòria que justifiqui les solucions adoptades.

SOBRECOST FINS A 157 MILIONS

Pel que fa a l'al·legació presentada en relació amb el cost total de la via 157 milions d'euros, quan l'import del conveni de carreteres ha estat de 105 milions d'euros, la 'popular' ha remarcat que aquesta "desviació pressupostària" es deu a "variacions substancials". Per aquesta raó, ha considerat que la presidenta de la institució insular, Francina Armengol, no es pot "emparar" en l'avaluació d'impacte ambiental feta per a l'anterior projecte per "pretendre la seva exoneració" d'aquest tràmit.

Cabrer, qui ha criticat també que Armengol inclogui en el projecte la necessitat d'arribar a un acord amb el Govern mitjançant conveni per solucionar el drenatge d'una carretera, ha lamentat que la presidenta consideri que "no cal" la gestió ambiental.

Segons el PP, ja que no es tracta d'un "projecte autònom", l'avaluació d'impacte ambiental ha de fer referència a "la totalitat del projecte". El traçat, segons consideren, forma part d'un projecte diferent al qual ha estat avaluat mediambientalment i s'haurien de conèixer certs aspectes com la possible afecció a àrees d'especial protecció o l'increment que suposarà d'emissions a l'atmosfera, dels abocaments a cursos públics o al litoral, en la generació de recursos i en la utilització dels recursos naturals.

MÉS AL·LEGACIONS ALS ALTRES TRAMS

Tot i això, Cabrer ha remarcat que la seva formació "anirà presentat al·legacions" als altres trams que se sotmetin a exposició pública. "Demanem que s'acullin i que serveixin perquè Palma tingui una via conectora com Déu mana", ha indicat.

D'altra banda, en relació amb les declaracions de l'alcaldessa de Palma, Aina Calvo, qui aquest dijous ha assegurat que el projecte encara no està "tancat", de manera que "estem a temps" de "reconduir" la major part de la proposta i, d'aquesta manera, "aconseguir minvar" els possibles impactes paisatgístics i ambientals, la consellera del PP ha entès que posen en relleu la "total improvisació" dels socialistes en matèria de carreteres.

En aquest sentit, ha lamentat que quan "per fi" existeix la "major inversió econòmica" així com "facilitats per gestionar-la", Armengol hagi presentat aquest projecte a final de legislatura, amb "obscurantisme" i de manera fraccionada. A més, ha titllat de "poca serietat" els problemes sorgits arran del projecte amb el Bloc, que ara ha anunciat que presentarà esmenes.

Per la seva banda, Rubio ha indicat que aquesta situació "recorda al que va passar" amb el projecte de reforma de la Platja de Palma i "demostra la falta de coordinació" del Consell amb la resta d'institucions. Alhora, ha considerat que Calvo es "va desmarcar i es va adonar que Armengol no havia fet els deures".