MADRID, 18 Jul. (EUROPA PRESS) -
El sector turístic espanyol està buscant mesures que ajudin a mitigar o reduir la xifra d'equipatge extraviat en els aeroports, que el 2010 va arribar a les 29,4 milions de maletes perdudes en els aeròdroms de tot el món, elevant al seu torn les denúncies davant de les associacions de consumidors.
La xifra de desaparicions es va incrementar un 4,4% durant el passat exercici, fet que suposa un percentatge de pèrdues de 12,07 maletes per cada 1.000 passatgers, segons el 'VII Informe Anual sobre gestió d'equipatges' presentat per la companyia Situada.
Per a aquesta entitat, el descens en els incidents relacionats amb l'equipatge respondria a millors tecnològiques i a l'augment de vigilància tant per part dels aeroports com de les línies aèries.
Amb aquest objectiu, Air Europa ha implantat un sistema en la T2 de l'aeroport de Madrid-Barajas el sistema gratuït 'Bag-On', una iniciativa que permet col·locar un chic de radiofreqüència en els equipatges dels usuaris amb l'objectiu de monotoritzar el recorregut de les maletes des de la facturació de la mateixa fins a la seva entrada a l'avió.
Aquesta aplicació elimina la possibilitat d'extraviament de l'equipatge facilitant el coneixement en temps real del seu recorregut al llarg dels 22 quilòmetres de cinta transportadora amb les quals compte l'aeroport madrileny, amb la possibilitat de redireccionar l'equipatge en el cas que sigui introduït en un avió que no li correspon o si cau fora de la cinta al llarg del recorregut.
La companyia pretén instal·lar també el sistema en altres aeroports espanyols, com el de Barcelona i el de Palma de Mallorca, així com ampliar el servei a la resta d'aeròdroms on opera l'aerolínia.
A part de les companyies aèries, les agències de viatges han pres consciència del problema que genera la pèrdua d'equipatge per als visitants, pel que estan oferint alternatives d'enviament de maletes amb la finalitat de reduir les possibilitats d'extraviament.
REBRE LES MALETES A L'HOTEL PER 300 EUROS.
Diverses agències de viatges associades a la Unió Catalana d'Agències de Viatges Emissores (Ucave) estan proporcionant un servei addicional d'enviament d'equipatge pel qual el client rep les seves maletes a l'hotel on va a allotjar-se sense necessitat que les facturi a l'aeroport ni hagi de transportar-les.
El director de l'agència Bontur, Rafael García, ha explicat a Europa Press que per un preu d'entre 200 a 300 euros de mitjana --depenent del pes de la maleta i del destí-- l'agència s'encarrega de l'enviament de l'equipatge.
"Aquest sistema està tenint cada vegada més èxit entre persones grans, que es veuen incapaços de transportar maletes que pesen molt", ha apuntat García.
A més, els clients que també demanden aquest servei són els que "van a treballar i transporten elements importants per al desenvolupament dels seus exercicis".
Tot i això, García ha apuntat que aquest sistema de missatgeria "no és el que adquireix la majoria" dels clients, acostumats a viatjar amb equipatge de mà, pel que no tenen necessitat de facturar bonys pesats.
Aquest servei, segons el director de Bontur, és minoritari, ja que sol una "cinc o sis" de les 250 entitats associades a Ucave proporcionen aquesta possibilitat.
La minoria a l'ús d'aquest sistema revela que gran part de la població continua facturant el seu equipatge en els aeroports, fet que no es tradueix en un increment del coneixement sobre els drets que tenen els usuaris respecte al transport aeri.
LES AEROLÍNIES HAN DE PAGAR ELS DESPERFECTES.
Els problemes amb el transport de l'equipatge es poden produir per pèrdua de la maleta, retard en la lliura de la mateixa o deteriorament de l'equipatge.
Concretament, aquest últim aspecte és el que "més desconeixen" els usuaris, els qui "no denuncien a les aerolínies en el cas que aquestes els trenquin les seves maletes a causa que desconeixen que tenen aquest dret", segons ha explicat en declaracions a Europa Press el portaveu de l'organització de consumidors Facua-Consumidors en Acció, Rubén Sánchez.
Així, el Conveni de Mont-real estableix que el transportista és responsable del dany causat en cas de destrucció, pèrdua o avaria de la càrrega, per la sola raó que el fet que va causar el dany s'hi hagi produït durant el transport aeri.
Les reclamacions per incidències a l'equipatge s'han de comunicar, abans d'abandonar l'aeroport, en el taulell de la companyia amb la qual s'hagi realitzat el vol, o si aquesta no tingués presència a l'aeroport, a través del seu representant o agent serveis de terra ubicat en el mateix aeròdrom.
En relació amb això, Sánchez ha criticat que el Ministeri de Foment deuria "controlar a les companyies i sancionar-les en base al nombre de pèrdues de maletes", i ha retret que s'estan aplicant "molt poques multes i de molt poca quantia".
A més, va reprovar l'actitud ministerial al "protegir més els interessos de les aerolínies que als usuaris" i ha demanat que es facin públiques les llistes de companyies aèries que reben penalitzacions governamentals.