PALMA DE MALLORCA, 17 Ene. (EUROPA PRESS) -
El servei de teleassistència de Creu Roja ja té 3.450 usuaris a Balears, una eina que els permet estar atesos durant les 24 hores al dia sense haver de sortir dels seus domicilis. El 82% de les persones grans de les Illes que s'acull a aquest programa són dones.
La cobertura és molt àmplia i abraça les quatre illes, si bé el gros de persones grans de 65 anys està a Mallorca. A Menorca hi ha 70 usuaris mentre que a Eivissa i Formentera estan acollits uns 90.
En declaracions a Europa Press, la tècnica del departament d'Intervenció Social de l'entitat, Araceli Ramírez, ha assenyalat que el principal objectiu d'aquest servei és la seva funció assistencial i preventiva davant de situacions d'urgència, ja que es poden salvar vides o proporcionar seguretat als ciutadans.
Per això, l'usuari tan sols ha de polsar el botó de "medalló" que porten sempre amb ells, contacten amb la unitat central de Creu Roja que immediatament els dóna la resposta adequada al problema o posa en marxa el dispositiu d'emergència necessari.
Segons ha explicat Ramírez, es dóna una resposta adequada a diferents tipologies sanitàries i socials, majoritàriament relacionades amb problemàtiques de soledat i angoixa, i també amb d'altres que afecten malalties cròniques i períodes postoperatoris.
Una de les característiques prioritàries del servei és la de "fer un seguiment continu dels usuaris mitjançant les trucades que realitzen els operaris", per a recordatoris de medecines i altres coses que tingui el fitxer de cada client, ha relatat la representant de l'entitat.
CUSTÒDIA DE CLAU
Al voltant de 950 persones grans s'acullen al servei de custòdia de clau dels seus domicilis, fet que permet als professionals de Creu Roja accedir a les seves llars de manera directa en el cas d'una emergència.
La teleassistència es va posar en funcionament a Balears en 1991 amb a penes 300 usuaris. La tendència és que cada any s'incrementi una mitjana de 100 persones. L'atenció ve donada per un equip de professionals; treballadors socials, operadors, monitors. En total unes 20 persones treballen en aquest servei, a més dels voluntaris de Creu Roja que presten suport.
Al 2009 es van realitzar més de 35.000 intervencions de comprovació de materials, 3.700 recordatoris de medicació, 1.600 seguiments d'emergències, altres 3.500 trucades de felicitació d'aniversari i unes 600 trucades d'activitats de recollides de dades.
La teleassistència és un servei gratuït al qual poden accedir ciutadans d'edat avançada i amb problemes de discapacitat en situació de risc psicosocial o físic, per cobrir atencions com alarmes sanitàries i socials les 24 hores del dia, tot l'any; recordatori als usuaris de dades que han de veure amb la seva salut, com la presa de medicaments; seguiment amb visites personalitzades per part dels voluntaris; i seguiment diari d'usuaris des de la central d'atenció, entre d'altres, sense que els malalts hagin de sortir de casa, evitant així, internaments innecessaris en hospitals i residències.