El TSJIB desestima el contenciós administratiu interposat contra la modificació de les NNSS de Sant Luís de 2001

Actualizado: martes, 3 noviembre 2009 15:11

MENORCA, 3 Nov. (EUROPA PRESS) -

El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) ha desestimat el contenciós administratiu interposat per la propietat del Polígon Nord de Biniancollet, situat a la costa de Sant Lluís, contra l'acord adoptat pel Consell de Menorca el dia 23 d'abril de 2001 pel qual s'aprovava definitivament la modificació puntual de les Normes Subsidiàries (NNSS) del municipi i es desclassificaven aquests terrenys, inicialment urbanitzables, i es requalificaven com sòl rústic protegit, amb la categoria d'àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció.

La part demandant sol·licitava que es declarés nul l'acord "per no estar ajustat a dret" i reclamava una indemnització econòmica que oscil·lava entre 4,5 i 2,5 milions d'euros. En la sentència, datada el dia 19 d'octubre, la Sala del Contenciós Administratiu del TSJIB va resoldre desestimar el recurs i confirmar l'acte administratiu impulsat "per estar ajustat a dret".

En aquest sentit, la Sala ha rebutjat tots i cadascun dels arguments utilitzats per la part actora: la inexistència d'un pla d'etapes en el Pla Parcial i en les NNSS; el caràcter indefinit del plantejament; la inexistència d'incompliments per part de la propietat; l'arbitrarietat en la desqualificació, l'actuació impeditiva de l'Ajuntament, i la indemnització pels perjudicis causats via responsabilitat patrimonial de les dues administracions.

En relació amb els tres primers arguments, la Sala considera justificada l'existència d'un pla d'etapes al Pla Parcial que obligava a la propietat a urbanitzar els terrenys en un termini de quatre anys, el que es va incomplir per part de la propietat ja que quan es va aprovar la modificació de les NNSS havien passat 19 anys des de l 'aprovació del Pla Parcial i 14 anys des de l'aprovació del projecte d'urbanització "per la qual cosa l'incompliment per part dels seus deures d'urbanització és manifest", segons recull la sentència. De fet, especifica que la data límit que tenia la propietat per urbanitzar era el dia 6 de novembre de 1995.

Pel que fa referència a la denúncia d'arbitrarietat, la Sala apunta que "la discrecionalitat de la qual gaudeix l'Ajuntament en la tasca planificadora del territori, que no arbitrarietat, és indiscutida per la Jurisprudència, i això és així perquè l'administració planificadora ha de tenir plena llibertat a l'hora d'elegir el model de desenvolupament territorial i urbà que pretén"

Una vegada fet aquest raonament, la Sala reconeix que el terreny desclassificat via modificació de les NNSS "té dues característiques que li concedeixen un valor especial: la presència d'orquídies incloses en el catàleg d'espècies d'interès especial a causa de l'escassetat d'aquesta planta a l'Illa, la presència de camamilla inclosa en el catàleg d 'espècies vegetals amenaçades a l'àmbit balear i la presència d'un número important d'alzines.

Per tant, conclou que "la decisió adoptada per l'Administració municipal en relació amb la classificació de sòl rústic protegit, amb la classificació d'alta protecció, troba la seva justificació".