La Unesco rep la candidatura de la Serra de Tramuntana a patrimoni mundial com paisatge cultural

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 1 febrero 2010 17:52

PALMA DE MALLORCA 1 Feb. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Mallorca ha posat en marxa el concurs escolar 'Treballem perquè la Serra sigui patrimoni mundial', dirigit a l'alumnat de primària, secundària, batxillerat i educació especial de l'illa. La proposta educativa coincideix amb la lliura de la candidatura de la Serra de Tramuntana a la UNESCO.

Així ho va donar avui a conèixer la consellera insular de Territori, Maria Lluïsa Dubon, qui ha assenyalat que el concurs és una acció més per a la sensibilització de la ciutadania cap a la protecció i l'estima d'aquest espai natural, candidat a ser declarat patrimoni mundial de la UNESCO.

Per la seva banda, el director insular d'Ordenació de Territori, Jaume Mateu, ha explicat que els participants han de presentar tasques que poden tractar qualsevol tema relacionat amb el patrimoni cultural de la Serra de Tramuntana. La presentació es pot fer en qualsevol format, com dossier en paper, presentació de diapositives, fotografia, vídeo, registre sonor, murals o maquetes i té com termini entre el 19 i el 23 d'abril.

Així, el premi consisteix a un diploma i l'estada d'una nit per al grup o classe d'alumnes en un refugi propietat del Consell de Mallorca. La Institució insular es farà càrrec de les despeses de transport i manutenció.

La presentació del concurs coincideix amb la lliura a la UNESCO, avui dilluns, de la proposta de la Serra de Tramuntana a patrimoni mundial com paisatge cultural. La candidatura del Consell de Mallorca, que va arribar a través del Ministeri de Cultura, consta de més de mil pàgines repartides en quatre volums amb tota la informació requerida a més de 130 fotos i un cd. L'expedient conté, entre d'altres informacions, el pla de gestió de l'espai, que ha estat consensuat amb més de 50 entitats i associacions públiques i privades de l'illa.

En aquest sentit, el pla també recull tota una sèrie de propostes d'actuació recollides de primera mà pel Departament de Territori en contacte amb les habitants de la zona que consideren quins problemes i amenaces podria tenir aquest espai i quines solucionis es plantegen.

D'altra banda, el pla té l'objectiu de fomentar el desenvolupament econòmic de la Serra i que beneficiï els habitants, potenciant l'activitat agrària, la forestal i l'artesania; la sensibilització i la participació; la conservació del patrimoni i la gestió dels visitants.

A més, l'expedient de la candidatura inclou una identificació de la zona amb cartografia específica i la justificació de valor universal i excepcional de l'espai amb tots els elements naturals, materials, històrics i patrimonials que ho caracteritzen. En aquest sentit, es fa una anàlisi comparatiu amb altres territoris declarats i es justifica l'autenticitat de la zona.

Alhora, Dubon ha explicat que durant gairebé dos anys el Departament de Territori del Consell ha treballat amb la proposta de la declaració de patrimoni mundial de la Serra amb diferents actuacions per divulgar la iniciativa, de les quals destaquen les reunions que la consellera va mantenir amb els diferents alcaldes dels municipis de la Serra, així com trobades amb entitats ciutadanes implicades.

D'altra banda, també s'han editat diferents materials didàctics per a escolars i s'ha planificat una calendari d'excursions per la Serra per als alumnes de primària i secundària de Mallorca. Cal destacar també la campanya de promoció de la candidatura en diferents mitjans de comunicació, que inclou la creació d'una pàgina web a través de la qual més de 3.000 persones s'han fet admiradores de la candidatura de la Serra utilitzant la xarxa social del Facebook.

Contenido patrocinado