LAS PALMAS DE GRAN CANARIA 7 Ene. (EUROPA PRESS) -
La Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) considera que Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) es va avançar i va decidir tancar el passat 3 de desembre tot l'espai aeri espanyol quan encara es podia operar més del 50% del total de vols perquè anava a la recerca de l'"hecatombe".
Les tres principals veus del sindicat de controladors, el portaveu nacional, César Cabo, el de les Balears i ara també nacional, Javier Zanón, i el de les Canàries, Fernando Torrent, van coincidir a explicar en declaracions a Europa Press que AENA i el Govern "van buscar" provocar als controladors amb el "retallada de drets" del Reial decret del 3 de desembre i al veure que la reacció dels controladors no era "tot com esperaven de ràpida" opten per tancar.
"Decideixen donar l'empenta perquè els ciutadans caiguin com xinxes a culpar-nos del bloqueig aeri del passat pont de desembre", sosté Cap.
Aquest al seu torn destaca el cas del Centre de control aeri de Madrid, per la importància dels números i la rellevància de Barajas en el trànsit Nacional, on "a les 17.38 hores AENA decideix tancar l'espai aeri quan només 2 persones, d'un total de 60, havien declarat que no eren en condicions per controlar" i "havia gent en la torre".
"Moments abans, a les 17.20 hores, s'havia decidit reduir un 20% el nombre d'operacions per la falta d'aquests dos controladors, i 18 minuts després, amb l'assemblea del sindicat encara reunida, a les 17.38 hores -hora local de Madrid- van decidir 'rate 0' que fixa el tancament aeri per a Madrid quan només 2 persones no es trobaven en condicions", va incidir.
El cas de les Canàries també supera la mitjana de més del 50% de vols i, segons Torrent, els aeroports canaris podien haver mantingut entre el 60% i 70% de les operacions, incloent totes les interinsulars --amb retards, això sí-- i els internacionals que no tinguessin necessitat de passar per altres centres espanyols, cas dels vols africans i d'Amèrica del Nord i del Sud, ja que "tot i que en aquests moments s'estudiava tancar el cinquè sector, dels sis habituals, havia 4 sectors garantits sempre per més del 50% de la plantilla".
RAJOY, A LANZAROTE, HAURIA VOLAT.
De fet, això hagués permès, sempre segons els controladors, el vol de milers de passatgers entre illes, entre els quals hi ha el del president del PP, Mariano Rajoy, que aquest divendres es trobava a Lanzarote i que anava a viatjar destí Gran Canària, cosa que no va poder fer. El líder popular va optar finalment per esperar l'obertura de l'espai aeri dissabte i tornar a Madrid.
En el cas de les Balears, un altre dels centres turístics més importants del país, els controladors sostenen que AENA a Madrid va decidir tancar l'espai aeri a les "23 hores de divendres" quan encara es podia donar curs com més de la meitat dels vols. "Tot el món va estar en el seu lloc de treball tot el temps, i està tot cronològicament apuntat en el part de novetats i ho ha declarat ja en qualitat de testimoni el cap de sala a la policia judicial", ha afirmat.
NO ES VA FER PER SUBSTITUIR A NINGÚ.
A més, els tres coincideixen que tant a Madrid, Canàries i Balears com la resta de centres de control AENA "no va fer res" per substituir als controladors que s'acollien a l'article 34.4 de la Llei de Seguretat aèria que els insta "abstenir-se d'exercir les esmentades funcions i de fer tals activitats de control aeri en cas de disminució de la capacitat física o psíquica requerida".
"Ni imaginàries les de guàrdia o reforços, ni als d'hores extres, ni es trucà a la casa de ningú", han explicat amb les mateixes paraules Cabo, Zanón i Torrent.
César Cabo preveu ja que la reacció d'AENA serà dir que els caps de sala, també controladors, "no van posar a tots els controladors que se n'anaven acollint al 34.4 en les hores exactes sinó més tard", però s'ha mostrat convençut que si es "tira de gravacions de cintes" i dels "vídeos de les pantalles es veurà que se'n van anar tancant els espais aeris abans i que els controladors se'n van anar acollint en molts casos al 34.4 després al tancament de l'espai aeri, per la tensió que això va generar, doncs no s'entenia què passava".
ES VAN ATENDRE TOTS ELS AVIONS A L'AIRE.
A més ha lamentat que s'hagi volgut comparar la situació del 3 de desembre amb la d'un metge que deixa obert a un malalt en l'operació i se'n va del quiròfan. "Cap avió es va quedar donant voltes", ha afirmat a Europa Press.
Zanón també va voler aportar la seva visió sobre aquesta qüestió. "Fer aquesta comparació és una barbaritat. S'ha dit fins i tot que es van quedar ambulàncies en terra i és mentida. Sempre, fins i tot amb l'espai aeri tancat, hi ha hagut controladors, que no es van moure dels seus llocs de treball per assumir tràfic d'ambulància. Sempre. Fins i tot amb 'rate 0'. Tot el món està en el seu lloc de treball tot el temps", ha defensat, ja que acollir-se al 34.4 "no suposa que el controlador se'n vagi a casa seva" sinó "que se li assignin altres tasques que no siguin controlar avions".
A les Canàries, Torrent defensa el mateix. "A les illes van circular avions militars i d'ambulància. Hi ha hagut després de tancar l'espai aeri una ambulància a La Palma i un altre vol per trasplantament d'òrgans, que es va operar i l'operem nosaltres. Igual que un altre vol militar a Lanzarote; el controlem nosaltres", ha dit.
"I és que amb el tancament a les 18.05 de l'espai canari -hora local de Madrid- i si és al peu de la lletra, els avions que venien en teoria no els acceptem, sigui la raó que sigui. Però els que eren ja allà malgrat la decisió d'AENA, els controladors els portem a les seves destinacions, tant a Casablanca com els que sobrevolaven venint de Sud-amèrica. Segons AENA o envolten l'espai aeri canari o els diem que aterrin a Cap Verd fins que s'obri. I això no ho vam fer", ha conclòs.