Actualizado 08/09/2008 19:07 CET

Associacions de pares denuncien que la majoria de comunitats incompleix amb el mínim de dies lectius que obliga la Llei

Demanen que la gratuïtat dels llibres de text s'ampliï a tots els "materials curriculars necessaris"

MADRID, 8 Setembre (EUROPA PRESS)

La Confederació Espanyola de Pares i Mares d'Alumnes (CEAPA), que agrupa prop de 12.000 entitats, va denunciar avui que la majoria de les comunitats autònomes --Andalusia, Astúries, Canàries, Castella i Lleó, Ceuta, Extremadura, Galícia, Comunitat de Madrid, Melilla, la Rioja i Comunitat Valenciana-- incompleixen amb el calendari escolar que estableix la Llei Orgànica d'Educació (LOE) a Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat, que obliga els governs regionals a complir amb com a mínim 175 dies lectius.

Així, segons va explicar el president d'aquesta organització, Pedro Rascón, amb motiu del començament del curs escolar, no només hi ha comunitats que no compleixen amb aquest calendari, sinó que altres regions, que aparentment ho fan, "existeix la martingala" de considerar com dies lectius aquells que es destinen a preparar classes o exàmens de fi de curs. "Molts calendaris són erronis i, si fóssim estrictes, serien moltes més les que no arriben a l'obligat", va sentenciar.

Rascón va destacar, tot i això, que "la majoria" de les comunitats només compleixen els seus calendaris en Educació Infantil i primària i que, fins i tot, algunes tenen més dies lectius que els estipulats. Per tant, Canàries, "no complint amb la totalitat", estaria al capdavant amb 179 jornades lectives en Infantil i primària, de la mateixa manera que valència, amb 178. En aquesta etapa educativa, només les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla, gestionades directament pel Ministeri d'Educació, se situen per sota de la mitjana, amb 173 dies lectius.

Respecte la jornada escolar --contínua o partida--, el president de CEAPA va assenyalar que aquesta entitat considera "negativa" la la jornada contínua perquè impedeix que els pares puguin conciliar la seva vida laboral i familiar. Alhora, va voler diferenciar que la seva posició no interfereix en la jornada laboral dels docents.

Segons el seu informe, en Infantil i primària aquest horari comprimit afecta al 80 % de l'alumnat espanyol, que només té jornada partida en 17 % dels casos i jornada mixta, en el 3 %. Per part seva, els estudiants d'AIXÒ i Batxillerat a Espanya gaudeixen en la seva totalitat de jornada lectiva intensiva.

GRATUÏTAT DELS LLIBRES DE TEXT

Respecte a la gratuïtat de llibres de text, so bre la qual no existeix una regulació estatal, CEAPA va exigir que les comunitats autònomes no plantegin aquesta mesura "com a part de la beneficència i d'ajuda als menys desafavorits", sinó que respongui al sistema públic d'ensenyament que, segons va recordar Rascón, "ha de ser universal i gratuït". Alhora, va assenyalar que la gratuïtat ha d'estendre's a tots els materials curriculars necessaris per a l'educació dels alumnes.

Per aquesta raó, van apuntar que la "millor fórmula" per garantir aquesta gratuïtat és el de 'préstec' perquè, segons la seva opinió, són els propis alumnes els que es responsabilitzen del material, és menys costós per a les administracions i són els centres els que gestionen aquest material. A més, el president d'aquesta plataforma va assenyalar la possibilitat de què l'educació se serveixi de les noves tecnologies i utilitzi progressivament formats electrònics, que, segons la seva opinió, "suposaria menys despesa i reduiria considerablement el pes de les motxilles".

"NO VOLEM RÀNQUINGS DE CENTRES"

Pel que fa a les novetats d'aquest curs es troba la prova de diagnòstic, que estableix el calendari d'aplicació de la LOE, per a tots els alumnes de quart de primària. Respecte a aquesta mesura, CEAPA va afirmar que "en principi és positiva", per afegir que no vol "rankings" de centres en funció dels resultats de la mateixa. Va assenyalar, a més, que aquesta avaluació ha de ser "més àmplia" i estendre's als centres escolars, a les associacions de pares i als propis professors.

Finalment, va valorar la implantació del nou Batxillerat que entrarà en vigor aquest curs 2008-2009, i que permet avançar assignatures del curs següent, puntualitzant que CEAPA "defensa tot allò que faciliti l'adquisició de competències i el títol". "Això no significa que el nou Batxillerat sigui un colador", ha afirmat Rascón.