AENA posa en marxa el 'Pla Hivern' a Son Sant Joan i a l'aeroport de Menorca per gel i neu dotat

Actualizado: miércoles, 25 noviembre 2009 16:29

MADRID, 25 Nov. (EUROPA PRESS) -

Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) posarà en marxa en els aeroports afectats per condicions climatològiques adverses com neu o gel el 'Pla Hivern', que durant l'actual campanya tindrà una inversió de 3,6 milions d'euros, i s'aplicarà també als aeroports de Menorca i Palma de Mallorca.

Els aeroports inclosos al 'Pla Hivern' són Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, i els aeroports de La Corunya, Santiago, Vigo, Santander, Astúries, Bilbao, Vitòria, Sant Sebastià, Logronyo, Burgos, Lleó, Valladolid, Salamanca, Madrid-Quatre Vents i Albacete a més d'Osca-Monflorite, Saragossa, Pamplona, Girona, Reus, Granada, Badajoz. Alhora s'aplicarà a Menorca i Palma.

En l'esmentat pla, anomenat 'Pla d'actuació davant de contingències hivernals de gel i neu', s'estableixen els procediments que se segueixen davant d'una situació d'aquest tipus amb l'objectiu de "minimitzar la influència de les condicions hivernals adverses en el trànsit aeri i evitar situacions com l'ocorreguda a Barajas l'any passat.

Els treballs se centren en el seguiment "exhaustiu de les condicions meteorològiques i la revisió continu de l'estat del paviment en pista, carrers de rodatge i plataforma". Un total de 540 treballadors han rebut formació específica per a la seva aplicació en els últims dos anys. En aquest pla operacional participen tant personal d'AENA, com d'aerolínies, serveis d'assistència en terra, etc..

En el període comprès entre 2002 i 2009 s'ha format a més de 1.500 persones, sumant més de 43.300 hores de formació.

El gestor aeroportuari ha informat que els procediments que preveu el pla s'actualitzen "regularment", de la mateixa manera que els mitjans tècnics que es revisaran periòdicament i el personal implicat en les esmentades tasques rebrà formació continuada, que s'intensificarà en la temporada passat a l'arribada de l'hivern.

Alhora, se supervisarà la disponibilitat d'equips i material fundent i es realitzaran mesuraments periòdiques del coeficient de fregament. AENA ha destacat que els aeroports de la xarxa disposen de mitjans propis i subcontractats per a la retirada de neu i gel.

MITJANS I PROTOCOL D'ACTUACIÓ

Per a aquesta campanya, AENA disposa de més de 80 vehicles propis destinats a la retirada de neu i gel. Entre els quals hi ha, 21 camions llevaneu amb esparcidor de fundent i 14 escombradores (amb ganiveta llevaneu i/o bifadores). També s'inclouen 22 vehicles mesuradors de coeficient de fregament per a la comprovació de l'estat de la pista després de la retirada de la neu o gel.

A aquests mitjans se suma l'expedient fa poc adjudicat de l'aeroport de Madrid-Barajas, que inclou 33 camions equipats amb ganiveta i esparcidor de fundent, 12 pales carregadores amb cullera, 25 miniexcavadores i altres 13 vehicles auxiliars.

Les instal·lacions d'AENA disposen d'una capacitat d'emmagatzematge de fundents propis de més de 450 tones.

Pel que fa al protocol d'actuació, el servei de meteorologia de l'aeroport, amb les prediccions realitzades per l'Agència Estatal de Meteorologia, comunica les possibles condicions adverses i l'oficina d'operacions alerta a tots els equips implicats.

Si les pistes i la plataforma estan humides i encara no ha gelat s'escampa fundent (urea) com anticongelant, de manera que prevé la formació de gel, mentre que si ja s'ha produït gel o neu, la urea s'utilitza com descongelant i es procedeix després a netejar les zones afectades amb mitjans mecànics com llevaneu.