AMPL.- Don Pedro.- El vaixell romandrà en el fons del mar al no suposar cap perill mediambiental

Actualizado: lunes, 23 febrero 2009 16:33

El reflotament del buc comportaria majors riscos pel medi


EIVISSA, 23 Feb. (EUROPA PRESS) -

El vaixell Don Pedro, enfonsat a les aigües d'Eivissa l'11 de juliol del 2007, es quedarà en el fons de la mar i no serà reflotat en no suposar cap perill ni impediment per a la navegació o altres activitats marítimes. Així ho ha decidit la Comissió de Seguiment per a l'Anàlisi i Estudi de l'enfonsament del vaixell, reunida avui a Eivissa, que entén a més que existeix un "altíssim grau" de descontaminació del vaixell, pel que no existeix cap indicació que recomani el seu reflotament.

El Secretari General del Mar del Ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí, Juan Carlos Martín Fragueiro, ha presidit avui a Eivissa la reunió de la Comissió de Seguiment, en què s'han exposat les conclusions i recomanacions de dos estudis encarregats per l'esmentada Comissió en relació amb els riscos de contaminació que pot suposar el buc del vaixell per al litoral i el mig marí d'Eivissa.

L'estudi titulat "Pla de seguiment dels efectes del buc Don Pedro sobre el medi marí" ha estat elaborat per l'Institut Espanyol d'Oceanografia (IEO) per encàrrec de l'extint Ministeri de Medi Ambient, i especifica que ha estat recuperada la totalitat de les mercaderies declarades com perilloses, i alhora s'ha recuperat gairebé el 95% dels hidrocarburs.

Segons va exposar Martín Fragueiro, els estudis elaborats per l'Institut Espanyol d'Oceanografia i l'empresa noruega "Det Norske Veritas", aquest últim per encàrrec de la Direcció General de Marina Mercante del Ministeri de Foment, posen de manifest la conveniència que el vaixell quedi submergit.

PLA DE SEGUIMENT

Per a la comissió, deixar el carguer en la seva situació actual és "l'estratègia més adequada" tot i que els estudis recomanen l'establiment d'un pla de seguiment que continuï les tasques d'inspecció per part de la direcció general de Marina Mercante. Alhora, en les conclusions de l'informe també es recomana fer un estudi de seguiment científic "durant dos o tres anys" a càrrec de l'Institut Espanyol d'Oceanografia, i un pla de gestió o usos per limitar l'accés al buc.

Per la seva banda, el director general de Marina Mercante, Felipe Martínez, va al·ludir a l'informe de la companyia europea en què es considera que l'estratègia més adequada és "deixar el vaixell on està incloent pla de seguiment i gestió".

Martínez ha matisat que la companyia efectua en la seva anàlisi la comparació d'un balanç "d'actiu i passiu" de quins són els riscos existents actualment que, ha assegurat, són "baixos" perquè no hi ha perill per a la navegació. "No hi ha perill de fugues perquè no hi ha gran quantitat d'hidrocarburs i s'estima que només pot trobar-se en quantitats molt reduïdes en un compartiment inaccessible, i no hi ha problemes amb contaminants de tipus sòlid", ha explicat.

Respecte a les diverses opcions de reflotament, ha afirmat que ni l'arrossegament "impensable" per la proximitat al parc natural de Ses Salines; ni tallar el vaixell, que introduiria variables que podrien quedar fora de control; ni pujar-lo intacte, perquè comportaria problemes d'índole estructural, "són opcions viables".

El secretari general del mar, Juan Carlos Martín Fragueiro, va presidir la trobada de la Comissió acompanyat per alts càrrecs de l'Institut Espanyol d'Oceanografia i Marina Mercante. La reunió va comptar amb la presència de les conselleres d'Interior, María Ángeles Leciñena, i d'Agricultura i Pesca, Mercè Amer, així com de representants de la Conselleria de Medi Ambient del Govern.