PALMA DE MALLORCA, 4 Nov. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat ha proposat una alternativa del traçat del tramvia de la Badia de Palma que no discorre per primera línia de platja, tal com s'havia plantejat al principi, i que travessa l'Autovia de Llevant mitjançant la creació d'un pont.
Aquestes propostes han estat presentades aquest dijous a l'estació Intermodal de Palma, amb motiu del començament aquest divendres del període d'exposició d'informació pública de l'estudi del primer tram de la Fase I del Tramvia de Palma, que tindrà una durada de 45 dies i que s'acabarà el pròxim 31 de desembre.
Durant aquest període, es podran presentar les al·legacions que els ciutadans considerin pertinents i aportar els seus suggeriments. Cal assenyalar que aquesta alternativa no té caràcter definitiu i que està subjecta, per tant, a possibles variacions.
L'alternativa proposta pel Govern preveu que el traçat d'aquesta primera fase del tramvia discorri des de la plaça d'Espanya per les Avingudes fins al carrer Pérez Galdós, per on connectarà amb el carrer Manuel Azaña. Després, continuarà per l'avinguda Mèxic fins a l'autovia de Llevant, que travessarà amb la construcció d'un pont per continuar pel Molinar i arribar fins a l'aeroport.
A l'acte s'ha presentat l'estudi informatiu de les possibles alternatives i el d'impacte ambiental que la Direcció General de Mobilitat, dependent de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, havia encarregat per continuar amb la tramitació del projecte i que estan exposats a l'estació Intermodal.
A la presentació han participat el conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Gabriel Vicens; el director general de Mobilitat, Antoni Verger; i l'alcaldessa de Palma, Aina Calvo.
La primera fase inclou el tram que connecta Palma amb l'aeroport. Així, el traçat començarà a la plaça d'Espanya fins a l'Avinguda Alexandre Rosselló, per on discorrerà pel marge dret en direcció cap al mar, quedant dos carrils en el mateix sentit per al trànsit rodat.
A partir de l'encreuament d'aquesta avinguda amb el carrer del General Ricardo Ortega, es preveu que el tramvia circuli per la mitjana que separa els dos sentits, en què actualment hi ha aparcaments, que es col·locaran en els laterals.
Així continuarà per l'Avinguda Gabriel Alomar i Villalonga fins al carrer Pérez Galdós, que travessarà fins a Manuel Azaña per seguir per l'Avinguda Mèxic. El director general de Mobilitat ha indicat que aquesta és l'alternativa tècnica que ha aconseguit major puntuació perquè suposa abraçar una demanda potencial d'usuaris molt més gran, així com perquè evita l'entrada "problemàtica" al Portitxol al no afectar l'actual accés des de l'Autovia de Llevant a la barriada del Molinar.
D'aquesta manera, l'alternativa proposta assenyala que el tramvia circularà per l'avinguda Mèxic fins a l'altura de l'Autovia de Llevant, que travessarà mitjançant la instal·lació d'un pont per seguir pel carrer Ciutat de la Plata per baixar així cap al barri del Molinar. Aquesta estructura suposarà la creació d'un nou corredor que comunicarà dos barris actualment separats per l'autovia.
Des del Molinar fins a Coll d'en Rabassa les alternatives propostes estan condicionades per l'estrenyiment que es produeix al carrer Llucmajor a l'acostar-se al camí de Can Pastilla. Així, s'ha considerat adequat modificar el va espaiar físic actual amb la creació d'un tram màxim de 400 metres de via única.
A continuació, l'alternativa proposta preveu que el tramvia passi per del camí de Can Pastilla fins a la gran via de Can Pastilla per Bartomeu Riutort. Després li seguirà el tram que connectarà aquesta zona amb l'aeroport de Son Sant Joan.
El conseller de Mobilitat ha precisat que es preveu que aquesta primera fase del tramvia serà utilitzada per uns 14 milions d'usuaris.
Aquesta primera fase està composta d'un tram de 10,5 quilòmetres de longitud, en els que s'establiran 18 parades. El tramvia tindrà un velocitat comercial d'entre 18 i 22 quilòmetres per hora per aquest tram. La freqüència serà de 15 minuts i d'entre 5 i 10 a la zona de Can Pastilla.
Els combois tindran una capacitat d'entre 230 i 290 persones aproximadament i estarà format per mòduls articulats. Tindrà una amplitud de 2.400 mil·límetres.
PROCÉS DE TRAMITACIÓ
El període d'exposició pública comença aquest divendres i s'acabarà el pròxim 31 de desembre. Una vegada estudiades totes les al·legacions presentades, la Comissió Balear de Medi Ambient haurà d'emetre un informe sobre el projecte. Si aquest és favorable, es procedirà a la licitació de les obres, que podria realitzar-se l'abril del pròxim any.
Així, començarà el projecte constructiu, que podria finalitzar-se d'aquí a 2011. Aquest haurà de passar per un nou període d'informació pública, que previsiblement tindrà lloc entre finals de 2011 i principis de 2012.
Una vegada aprovat el projecte constructiu (mitjans de 2012 possiblement), s'adjudicarà mitjançant un concurs públic. Així, Verger ha afirmat que les obres, que tindran una durada de dos anys, podrien començar en 2012 perquè el tramvia sigui una realitat en 2014.
CARRIL BICI
Cal assenyalar que l'alternativa proposta pel Govern preveu que el tramvia passi per un tram d'uns 500 metres per sobre del carril bici. Concretament, és el tram que va de la plaça d'Espanya fins a la Porta de Sant Antoni. De realitzar-se finalment d'aquesta manera, el traçat del carril bici hauria de ser modificat per aquesta zona.