PALMA DE MALLORCA 8 Sep. (EUROPA PRESS) -
La presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol, ha anunciat que la primera fase del projecte de construcció del tercer carril de la via cintura (Ma-20) de Palma, compresa entre l'enllaç de la carretera de Valldemossa i la sortida de Son Rapinya, haurà conclòs dilluns que ve, 13 de setembre, per la qual cosa els tres primers quilòmetres d'aquesta nova infraestructura estaran "totalment operatius" per al començament del curs escolar, previst també per al començament de la setmana que ve.
Durant la seva visita a la zona en la qual s'està portant a terme aquesta actuació, a la qual ha acudit al costat del conseller insular d'Hisenda, Obres Públiques i Innovació, Antoni Alemany, Armengol ha explicat que, si bé aquesta primera fase ja està gairebé acabada, seguiran desenvolupant-se les obres de la segona fase del projecte (pressupostat en la seva totalitat en uns 19 milions d'euros), que comprèn l'habilitació d'un tercer carril al llarg dels tres quilòmetres compresos entre la sortida de Son Rapinya i el túnel de Gènova.
Segons ha postil·lat la cap del Govern insular, aquesta remodelació, inclosa en el pla de carreteres signat amb el Ministeri de Foment i dotat amb 431 milions d'euros per a la modernització de la xarxa viària de Mallorca fins a 2017, "millorarà notablement" la circulació en les entrades a Palma, el que evitarà, segons la seva opinió, els "embussos habituals" del començament del curs escolar.
Pel que fa als terminis d'execució, la presidenta del Consell ha recordat que l'obra ha estat planejada per ser feta en 18 mesos, pel que està previst que la segona fase del projecte culmini l'abril o maig de 2011. Amb tot, ha asseverat que aquesta actuació és "molt important", i alhora ha destacat les "dificultats" amb les quals s'ha trobat la institució per portar a terme aquesta obra "molt complexa" en la via cintura, per la qual en hora punta passen uns 155.000 vehicles.
Alhora, ha demanat "excuses" als ciutadans pels "perjudicis" ocasionats a partir de la construcció d'aquest tercer carril, si bé ha apuntat que finalment les "millores" que comportarà aquesta actuació "suplementaran en molt" tots les molèsties que s'hagin pogut causar.
Per la seva banda, l'alcaldessa de Palma, Aina Calvo, que també ha assistit a l'acte, ha manifestat la seva "satisfacció" per l'obertura de la remodelació del primer tram d'aquesta via, i alhora ha remarcat que, si bé es tractava d'unes obres "incòmodes" i "difícils", eren "esperades, necessàries i imprescindibles" per millorar la circulació pròxima als accessos a la ciutat.
En aquest sentit, la primera edil de la capital balear ha assenyalat que resulta un "encert" que les obres acabin "just en el moment en el qual comença el curs escolar", pel que ha postil·lat que el consistori "pot donar garanties" que, dilluns que ve, els pares dels alumnes podran arribar fàcilment a la zona de Son Rapinya i La Vileta, altament poblada de col·legis, si bé ha reconegut que els inicis de curs "sempre són complicats".
D'altra banda, ha recalcat el treball tècnic fet des del Consell per portar a terme aquesta actuació, pel que ha transmès la seva "felicitació" als responsables del projecte. Alhora, ha manifestat el seu "agraïment" a la "paciència" dels ciutadans, als quals ha instat a tenir "encara un poc més de paciència" fins que culmini la segona fase.
RETARD EN EL PLA DE CARRETERES
Després de ser preguntada per la premsa sobre el retard d'un any en l'execució de les obres previstes en el Pla de Carreteres del Consell, Armengol ha assegurat que "no és cert" que només s'hagin realitzat dues actuacions, i ha recordat que, en el marc del conveni de carreteres signat amb Foment, existeix una part que executa l'Administració insular "directament", en relació amb la qual ha reiterat que ha tingut un ritme d'execució "molt elevat".
En aquesta línia, ha afirmat que, si bé la part corresponent al Ministeri va tenir un retard "important" de 12 mesos, la licitació i adjudicació de les actuacions previstes en aquest àmbit va passar a ser competència del Consell a través d'un nou conveni rubricat amb el Govern espanyol, el que ha permès, ha dit, que el ritme d'execució sigui ara "totalment accelerat".
Així, ha recordat que actualment s'estan construint la variant de Son Servera, el tercer carril de la via cintura i l'accés al nou Hospital Universitari de Son Espases, que, segons ha reconegut, no estarà llest per a l'obertura d'aquest centre sanitari. Alhora, ha explicat que "pròximament" es licitaran els quatre projectes que constitueixen la via connectora que facilitarà l'arribada al nou equipament mèdic, així com l'accés a Lloseta, la variant de Portocristo i la variant de Llubí. Amb tot, ha assegurat que el Consell es posarà "al dia" amb el retard durant 2010 i 2011.
En aquest sentit, l'alcaldessa de Palma ha considerat, per part seva, que la remodelació dels accessos a la ciutat ha estat "costosa", i alhora ha asseverat que aquesta actuació ha estat possible gràcies a l'"esforç extraordinari" que ha realitzat l'Administració insular per "materialitzar" el conveni arribat amb Foment. Així, ha remarcat que ha estat la presidència d'Armengol la que ha aconseguit transformar "en una realitat" aquesta planificació pel que fa a les carreteres i a les "dificultats" dels accessos a la capital.