Antich remarca que Son Sant Joan ha de participar en el nou model de gestió perquè compleix "tots els requisits"

Demana "prudència" per analitzar amb "tranquil·litat" a Balears cadascun dels percentatges de participació en la gestió de Son Sant Joan i com es portarà a terme realment

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 12 enero 2010 17:23

PALMA DE MALLORCA, 12 Ene. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern, Francesc Antich, ha remarcat avui que l'Aeroport de Palma ha de participar en la "primera línia" del nou model de gestió aeroportuària, anunciada aquest matí pel Ministre de Foment, José Blanco, a causa que compleix "tots els requisits", tal com, segons ha subratllat, ho demostra els seus "bons resultats en 2009 i les previsions per al 2010".

Després de reunir-se amb el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, i el president de la Cambra de Comerç, Joan Gual, Antich ha recordat, a més, que l'Aeroport de Palma és un "element estratègic de primera categoria" per a l'economia balear, perquè els turistes arriben, fonamentalment, a través d'aquesta infraestructura.

Per aquesta raó, ha insistit que "no és possible que no inclogui a Son Santjoan" en el nou model de gestió, mitjançant el qual el Govern, la Cambra de Comerç i altres institucions podran participar a la societat filial que es crearà i que compartirà responsabilitat amb una societat estatal.

Alhora, ha manifestat que l'Aeroport de Palma és un dels aeròdroms espanyols "millor situats" per entrar a formar part de la nova gestió aeroportuària en què es crearan societats filials en aquells aeròdroms amb un alt volum de passatgers i especial complexitat en la gestió.

Antich ha considerat "molt important" el fet que les grans decisions, com els comitès de rutes i la captació de nous destinacions i clients hauran de ser aprovades amb una majoria qualificada, de manera que "no serà suficient només amb el vot de la societat estatal", sinó que també caldrà l'acord dels components del Consell d'Administració de la societat filial.

Tot i això, el president de l'executiu autonòmic ha demanat "prudència", ja que, segons ha indicat, la nova Llei que regularà la gestió dels aeroports no serà aprovada fins a d'aquí a sis mesos, temps que serà aprofitat per "analitzar amb una certa tranquil·litat a Balears cadascun dels percentatges de participació en la gestió de Son Sant Joan i com es portarà a terme realment".

PROPOSTA CONJUNTA AMB LA SOCIETAT CIVIL I ECONÒMICA

En aquest sentit, va anunciar que en 15 dies, mantindrà una reunió en la qual participarà una àmplia representació de la societat civil i econòmica de les illes per abordar el nou model de gestió aeroportuària, amb la finalitat que "entre tots, conformem una última opinió de la Comunitat sobre la proposta que s'està fent des del Ministeri de Foment".

"Seria convenient que el nou model de gestió es pogués fer efectiu al més ràpid possible", ha sostingut Antich, qui ha recordat que, de moment, "ni l'Aeroport de Madrid-Barajas, ni el de Barcelona, ni cap" sap si entrarà a formar part de la nova gestió en la qual, per primera vegada, tindran presència les Comunitats Autònomes.

Malgrat això, el president del Govern va reiterar que la posició del Ministeri de Foment significa una "obertura i un pas cap endavant sense perjudici que cal veure que posat ha d'ocupar cada peça, tot i que això es decidirà a base de les diferents negociacions al Congrés dels Diputats i entre les Comunitats Autònomes i l'Estat".

Antich ha reconegut que ja sabia que Blanco no anunciaria avui quins aeroports formaran part de la nova gestió, a causa que s'han d'avaluar cadascun dels aeròdroms, amb la finalitat de conèixer la seva rendibilitat "tenint en compte el seu trànsit aeri, la seva complexitat i la importància que té a cadascun dels territoris".

Respecte a la situació dels Aeroports d'Eivissa i Maó, ha indicat que el Govern intentarà que tots els aeròdroms de les Balears tinguin la "màxima participació" en el nou model de gestió per la seva "importància estratègica", si bé ha recordat que el de Palma "compleix més requisits, però això no treu perquè treballem en un sentit ampli".

Preguntat sobre si la societat filial que es creu haurà d'assumir part del deute que arrossega AENA, Antich ha recordat que la societat estatal continuarà sent propietària dels aeroports i les infraestructures, de manera que "sembla que, en principi, es quedarà amb el deute", tenint en compte que Balears "no està per carregar-se deutes de ningú".

Pel que fa a l'anunci de Blanco de suprimir els controladors aeris en una dotzena d'aeroports amb menys de 50 operacions diàries, el que podria afectar a l'Aeroport de Maó, el president de l'executiu balear ha apuntat que s'analitzarà aquesta situació, si bé ha recordat que aquesta mesura respon a l'objectiu de rebaixar les taxes de navegació aèria. Així, Antich ha destacat el fet que s'hagi tingut en compte l'activitat turística a l'hora de reduir els costos de navegació aèria, amb la finalitat de fer "més competitius els nostres aeroports".

"HEM ANAT D'UN EXTREM A UN ALTRE"

Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç ha subratllat que, tot i que "estaria millor que el nou sistema de gestió fos efectiu de manera més ràpida", avui és un dia "important", tenint en compte que "fa deu anys es parlava de vendre AENA en bloc i avui parlem de participar en la gestió dels nostres aeroports, pel que hem anat d'un extrem a un altre".

Alhora, ha destacat la importància que s'hi hagi inclòs el factor turisme en la nova gestió aeroportuària, ja que "AENA mai havia previst aquesta variable". A partir d'ara, Gual ha afirmat que les institucions i els sectors socials i econòmics de les Balears han d'aprofitar els pròxims sis mesos de tràmit parlamentari de la nova llei, per "fer arribar al Govern el model que volem".

D'aquesta manera, ha sostingut que els vuit diputats de les Balears al Congrés dels Diputats "hauran de servir de canal" per transmetre a l'executiu central la proposta que defensa la societat civil.

Contenido patrocinado