Antich vol una reunió amb Foment sobre la possibilitat d'un "model de gestió singular" aeroportuària a les illes

Actualizado: miércoles, 29 diciembre 2010 16:38

MADRID, 29 Dic. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern, Francesc Antich, ha defensat aquest dimecres la necessitat que "els arxipèlags" --referint-se a Balears i Canàries-- puguin mantenir una reunió amb el Ministeri de Foment amb la finalitat d'abordar quina cabuda pot tenir un "model singular" de gestió aeroportuària per a aquests territoris dins de la reforma d'AENA.

Així ho ha comentat als mitjans de comunicació després de signar amb el ministre de Foment, José Blanco, un conveni de col·laboració per finançar actuacions de millora en diverses infraestructures de la comunitat.

En aquest sentit, Antich ha recordat que ahir el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, va mantenir una reunió amb el secretari d'Estat de Transport, Isaías Taboa, centrada en aquest punt i que en la jornada d'avui "també ha tingut ocasió de fer algun comentari" sobre aquesta qüestió al titular de Foment.

Antich ha subratllat que la mobilitat ciutadana a les illes depèn, gairebé com un servei públic, dels aeroports i que la principal indústria de la comunitat --referint-se al turisme- també depèn "de manera importantíssima" de la gestió dels aeròdroms.

"Es tracta d'un element estratègic i, per tant, creiem que val la pena que hi hagi una 'seguda' amb el Ministeri per analitzar les especials peculiaritats dels nostres territoris i de poder tenir un model singular en aquest sentit", ha emfatitzat el president del Govern.

Precisament ahir, Vicens va fer lliurament als responsables del Ministeri de l'informe aprovat el passat 10 de desembre pel Govern en què es reclama un "estatut de singularitat" per als aeroports de les Balears i s'oposa a la privatització o semiprivatizació dels mateixos, ja sigui a través de règims concessionals a favor del sector privat o mitjançant qualsevol altra fórmula que suposi la pèrdua d la gestió pública.

Durant aquesta trobada, segons ha informat la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, el secretari d'Estat ha manifestat a Vicens i a la directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual, que no existeix "cap intenció" d'implantar un règim concessional en els aeroports de l'arxipèlag balear, tal com sí s'ha anunciat per als aeròdroms de Barajas i El Prat.

CONCLUSIONS DE L'INFORME

En el citat informe lliurat ahir a Foment, es defensa una gestió pública dels aeroports de les illes per part de les institucions de les Balears, tenint en compte, d'una banda, "la condició geogràfica de l'arxipèlag i el seu conseqüent condició d'insularitat i, per un altre, el condicionant d'economia predominantment turística de la nostra activitat econòmica global".

En concret, el Govern exigeix un sistema tarifari propi (taxes aeroportuàries) o, com a mínim, una flexibilització de la política de tarifes i preus, que permeti millorar la competitivitat, incentivar noves rutes i mercats i treballar per a la desestacionalització del producte turístic.

D'aquesta manera, l'Executiu defensa la "descentralització i individualització" del sistema de gestió aeroportuària, ja que, segons la seva opinió, aquest model permet "millorar la competitivitat i alinear l'estratègia de gestió aeroportuària amb les necessitats de l'economia i el transport de cada àmbit insular i del conjunt de les Balears".

Concretament, planteja que la gestió de l'aeroport s'articuli mitjançant una societat individual de gestió o societat filial, de manera que en el futur Consell d'Administració estiguessin representats el Govern espanyol, la societat estatal substitutiva d'AENA i les institucions de les Balears.

Alhora, proposa la creació d'una societat individual de gestió o òrgan semblant per a cada un dels tres aeroports principals de les illes, mentre que, d'altra banda, planteja que l'òrgan de Govern de la societat individual de gestió sigui el Consell d'Administració, constituït per representants de l'executiu central; de la societat substitutiva d 'AENA; del Govern; del respectiu Consell Insular; l'Ajuntament; la Cambra de Comerç corresponent i membres del Consell Assessor.