Balears advoca per l'eficiència per optimitzar recursos i estalviar costos en sanitat

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 3 junio 2010 18:52

PALMA DE MALLORCA 3 Jun. (EUROPA PRESS) -

Balears advoca per un sistema d'organització sanitària que es regeixi per l'eficiència com estratègia per a l'optimització dels recursos i l'estalvi de costos, segons ha apuntat avui el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, qui ha defensat la necessitat de transferir més responsabilitat als professionals per implicar-los en una millor utilització dels mitjans que es disposa.

El conseller ha plantejat aquesta reflexió en el marc de les X Jornades de Gestió i Avaluació de Costos Sanitaris de la Fundació Signe i que tenen lloc aquests dies a Palma. Thomàs va participar en una taula rodona titulada 'El pacient com un tot', al costat de la consellera de Sanitat i Consum de Múrcia, María Ángeles Palacios i la viceconsellera d'Assistència Sanitària de la Comunitat de Madrid, Ana Sánchez.

El titular de Salut balear ha destacat la importància del "rol dels professionals" dins del sistema sanitari com actors "que cada dia prenen decisions molt importants que impliquen costos elevats". Alhora, també ha plantejat la possibilitat de prioritzar en temps de crisis com un element que s'ha de tenir en compte a l'estalvi dels costos.

El debat de la taula de consellers es va detenir també en els diferents sistemes d'organització que existeixen a les comunitats de les Balears, Múrcia i Madrid, clarament diferenciats per les particularitats de territori i població de cada regió. Així, a les illes existeix un model que combina l'organització integrada - present a Mallorca on se separa la gerència d'Atenció primària de l'hospitalària- amb l'àrea única -que es dóna a Menorca i Eivissa on es coordina tota l'atenció des d'una mateixa gerència-.

A Múrcia, tal com ha explicat la consellera, existeix un recent model dividit en nou àrees de salut com unitats integrades que coordinen l'Atenció primària i l'hospitalària. Mentre que a Madrid el model d'organització es basa en la divisió dels dos tipus d'atenció, tot i que coordinats per un director de continuïtat dels pacients. La viceconsellera madrilenya ha destacat, alhora, que en aquesta comunitat tots els centres sanitaris estan informatitzats i connectats dintre seu, fet que permet que el ciutadà acudeixi al centre que prefereixi i es genera així "un escenari de lliure elecció al pacient".

Tant la representant de Múrcia com la de Madrid, van destacar la necessitat de potenciar l'Atenció primària perquè aquests professionals disposin de més tecnologia i possibilitat d'aplicar proves diagnòstiques que avui dia disposen els hospitals.

El conseller balear, per part seva, ha remarcat la necessitat que l'atenció sanitària s'adapti a les noves circumstàncies i als nous tipus d'usuaris. Així, va posar com a exemple el cas dels malalts crònics majors de 65 anys i amb pluripatologies, que representa el 70% dels pacients que atén l'IB-Salut i que precisen nous sistemes d'atenció. Alhora, ha assenyalat que cal potenciar l'atenció domiciliària, en gran part a causa de l'augment de malalts crònics majors.

Contenido patrocinado