Balears és la segona comunitat autònoma amb nivells més baixos en comprensió lectora i en competència científica

Les alumnes presenten millors nivells de comprensió en la lectura que els homes

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 7 diciembre 2010 18:12

MADRID, 7 Dic. (EUROPA PRESS) -

Balears se situa com la segona comunitat autònoma amb pitjors resultats en els nivells de comprensió lectora dels seus alumnes, al superar només en aquest aspecte a les Canàries, i es col·loca en el lloc dotzè per la cua en el rànquing internacional, segons les dades de l'informe PISA.

En el conjunt del país, el nivell de comprensió lectora dels alumnes espanyols situa en els 481 punts, vint punts més que en l'última edició (2006), tot i que segueix per sota de la mitjana de l'OCDE (493 punts). Així, Espanya torna a recuperar el nivell del 2003, però no el de 2000, que ha estat l'any de millors resultats, amb 493 punts. En el cas de les Balears, no arribaria als 475 punts.

L'Informe PISA 2009, que ha estat presentat aquest dimarts pel secretari d'Estat d'Educació i Formació Professional, Mario Bedera, mesura les competències d'uns 27.000 alumnes de 15 anys, de 910 centres, en Matemàtiques, Ciències i comprensió lectora.

Segons els graus de comprensió lectora, un 28% dels alumnes analitzats a Balears s'emmarcaria en els nivells més baixos (anomenats 1b i 1a) mentre que el 30% es col·loca en el nivell 2. Front a això, un altre 28% supera el nivell 3 i un 13% arriba fins al nivell 4. Finalment, només un 2% aconsegueix situar-se en la franja del nivell 5.

Pel que fa al domini de les matemàtiques, Balears és la tercera comunitat amb nivells més baixos, per davant d'Andalusia i Canàries. Tot i això, l'informe exposa que l'arxipèlag no presenta diferències significatives amb Grècia ni amb la Federació Russa en aquest apartat.

La comunitat ocupa el tretzè lloc en el rànquing internacional i el 30% dels alumnes analitzats es troben en els nivells més baixos de comprensió (1b i 1a) front a un 50% que es mou en els nivells intermedis (nivell 2 i 3). En contraposició, un 19% dels estudiants analitzats [alcanzan] el nivell quatre i cinc.

Respecte al grau de competència científica, un altre cop Balears es col·loca com la segona comunitat amb resultats més baixos (per davant només de les Canàries) i en el dotzè lloc del rànquing internacional.

Sobre aquesta qüestió, el 27% dels estudiants analitzats se situen en els nivells més baixos en competència científica mentre que el 51% dels estudiants se situen entre els nivells 2 i 3. En contraposició, el 12% aconsegueix la franja del nivell 4 i només el 2% supera el nivell 5.

LES ALUMNES COMPRENEN MILLOR LA LECTURA

Un altre de les dades que analitza l'informe és l'estructura social i econòmica de les regions analitzades, destacant que Balears presenta uns nivells més elevats que la mitja espanyola.

Tot i això i sota el supòsit que tots els alumnes tinguessin el mateix nivell econòmic i social, l'estudi situa a Balears a la cua en nivell de lectura tot i que situada prop de la mitjana de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE).

Una altra de les dades cridaners de l'informe PISA és que les alumnes obtenen uns nivells de comprensió lectora per sobre dels homes. Finalment, l'estudi recorda que el 66% dels alumnes cursen els seus estudis en centres públics mentre que el 34% restant ho fa en col·legis privats.

MADRID I CATALUNYA PER SOBRE DE LA MITJANA

Per autonomies, de les 14 comunitats autònomes que han ampliat la seva mostra per obtenir dades propis --totes menys Extremadura, Comunitat Valenciana i Castella-la Manxa--, les que millors resultats han obtingut en comprensió lectora són Madrid, Catalunya, Castella i Lleó, Navarra, El País Basc i Aragó que se situen per sobre d'alguns dels països amb bons resultats en comprensió lectora i superiors, per tant, a la mitjana d'Espanya.

Tot i això, el secretari d'Estat ha indicat que aquesta diferència entre comunitats és "mínima" (menys de quatre punts). "Si restem l'índex sociocultural, les diferències són menyspreables", ha assenyalat Bedera, que ha posat com a exemple que dos terços dels pares dels alumnes d'aquesta edat a Madrid té estudis mitjans o superiors, comparat amb els andalusos, que només un terç té aquest nivell educatiu.

"Gairebé, les diferències entre comunitats són nul·les", ha aclarit, per afegir que aquestes no existeixen entre els centres i sí entre els alumnes dels propis centres, que voreja el 70%. En aquest sentit, el secretari d'Estat ha indicat que aquesta dada respon a la falta d'autonomia dels centres escolars, així com una deficient implicació de les famílies, alumnes o professors. "Aquests sense els items que hem de tocar i als quals dirigir les nostres polítiques", ha subratllat.

Contenido patrocinado