Cort recula i no denuncia a quatre aerolínies baix cost per clàusules "abusives" davant de la situació del sector

Actualizado: miércoles, 17 febrero 2010 19:52

PALMA DE MALLORCA, 17 Feb. (EUROPA PRESS) -

La regidora de Consum de l'Ajuntament de Palma, Joana Maria Borràs, va recular avui i va decidir no denunciar, de moment, a quatre aerolínies baix cost per les seves clàusules "abusives" durant el procés de venda dels bitllets, davant de la "delicada" situació del sector i, concretament, de les companyies aèries amb "seu social a Palma", el que obliga, segons la seva opinió, a "no remoure aquest tema ara mateix".

En una roda de premsa, Borràs ha recordat que el passat 12 de maig del 2009 va anunciar la seva intenció de demandar per la via judicial a quatre companyies aèries de baix cost, entre les quals es troba Ryanair, després de detectar que utilitzaven clàusules que se salten la llei, relatives a l'aplicació de suplements per equipatge; al pagament d 'un extra pel cobrament mitjançant targeta de crèdit i al fet que en cas de controvèrsia entre l'aerolínia i el passatger, el conflicte es dirimirà en tribunals estrangers, ubicats a Anglaterra, Gal·les o Hannover.

La regidora va detallar que la decisió de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor del consistori de Palma de no denunciar ara mateix a aquestes companyies, no significa que en el cas que continuïn incomplint la normativa vigent no se'ls vagi a demandar en un futur, tot i que ha precisat que es farà quan la situació econòmica de les aerolínies "no sigui tan delicada".

Borràs ha apuntat que el citat Institut Municipal ja ha requerit a les quatre companyies baix cost perquè corregeixin les seves clàusules, si bé només alguna va fer un cas "mínim". Tot i això, ha indicat que des d'aquest moment, les aerolínies mantenen un contacte amb l'Ajuntament.

D'altra banda, va aclarir que aquest ajornament 'sine die' a l'hora de denunciar a aquestes aerolínies, "no es repetirà" en relació amb la demanda que té prevista interposar l'Ajuntament a diverses companyies de telefonia mòbil, concretament, a Movistar, Vodafone, Orange, Yoigo, Euskaltel, Carrefour Mòbil, Pepephone, Simyo, Más Móvil i RACC Móvil per les seves "clàusules abusives" que "vulneren els drets dels consumidors".

"Les pràctiques d'aquestes operadores són sagnants per als ciutadans de Palma i de qualsevol altre lloc de l'Estat", va censurar, i alhora ha apuntat que el fet de desconèixer "quant et cobraran per donar-te de baixa d'una companyia telefònica és una cosa que ens afecta a tots dia a dia, pel que existeix una unanimitat que algú ha de fer alguna cosa, ja que no ha de ser només el ciutadà el que hagi d'anar a un tribunal de Justícia per arreglar aquest tema".

"DONAR UN POC D'AIRE A LES COMPANYIES AÈRIES"

En similars termes s'ha expressat el gerent de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor de l'Ajuntament, Xabier Pascuet, qui ha explicat que s'ha optat per denunciar abans a les companyies telefòniques que a les aerolínies, tenint en compte que les seves clàusules "abusives" són "molt més universals i afecten molta gent que els costa molts diners, pel que tenen una repercussió bastant potent".

A més, ha recordat que Balears és un receptor de turisme en un moment en el qual les companyies aèries estan "patint molt", pel que ha advocat perquè el consistori els doni "un poc d'aire" ajornant la seva decisió de denunciar a quatre baix cost que incompleixen la normativa vigent. Així, ha apuntat que en ocasions, es tracta de clàusules que són "il·legals" i, per tant, ha dit que "les van a haver de retirar", si bé "a llarg termini".