MADRID, 27 Abr. (EUROPA PRESS) -
L'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor (Ganvam) ha sol·licitat a les comunitats autònomes que rebaixin els tipus de l'Impost de Transmissions Patrimonials (ITP) o, si no n'hi ha, dilatin el període d'exempció del seu pagament d'un a dos anys, ja que la crisi impedeix vendre els vehicles subjectes a aquest impost abans que es compleixi el termini estipulat d'un any.
Ganvam recorda que, actualment, els professionals han de fer front a un pagament fiscal superior als 70 milions anuals per l'augment dels temps de 'estoc' dels vehicles.
La patronal de venedors explica que els concessionaris o compravendes que recullen el vehicle usat d'un particular per a la seva revenda tenen l'obligació de pagar un tipus del 4% pel ITP, tot i que estan exempts de liquidar aquest tribut si revenen el vehicle dins de l'any següent a la data de la seva adquisició.
Tot i això, la crisi econòmica, les restriccions al crèdit i l'empobriment de les economies domèstiques estan provocant una dilatació dels terminis de venda de vehicles usats que impedeix, moltes vegades, acollir-se a l'exempció al ITP.
Segons dades de Ganvam, la mitjana de permanència en 'estoc' dels automòbils de més de dos anys d'antiguitat se situa actualment entorn dels 150 dies, una mitjana que freqüentment engloba vendes amb demores superiors a un any, el que deriva en pagaments a les hisendes regionals per valor de fins a 70 milions d'euros.
Davant d'aquesta situació, la patronal insisteix en la necessitat de dilatar de manera temporal l'exempció en el pagament del ITP fins als dos anys de termini, com a mínim mentre la crisi del sector d'automoció continuï. Alhora, proposa reduir la quantia de l'impost, ja que les comunitats autònomes tenen la potestat de modificar el tipus impositiu aplicable, establert per la normativa estatal al 4%.
DIFERÈNCIES ENTRE COMUNITATS.
En aquesta direcció s'ha mogut ja la Comunitat de Madrid, on des de l'1 de gener del 2010 s'aplica als concessionaris i compravendes un tipus del 0,5% quan no aconsegueixen revendre el vehicle en el termini d'un any i es veuen obligats a liquidar l'impost.
Aquesta posició xoca amb la mantinguda per les comunitats d'Astúries i Cantàbria, l'"afany recaptatori" de les quals s'ha traduït en l'increment del tipus impositiu del 4% al 8% per a tots aquells turismes o tot terrenys de més de 15 cavalls de potència fiscal. Alhora, a Catalunya s'exigeix des del mes de juny passat una càrrega fiscal del 5% per a tots els mitjans de transport en general.
La patronal subratlla la importància que tindria per al sector la dilació del ITP, tenint en compte que actualment el 42% de les vendes d'usats corresponen a vendes de professional a particular, el que va suposar un volum de 660.000 unitats a l'any 2010. D'elles, al voltant d'un 20% supera l'any de 'estoc' i, per tant, són susceptibles de pagar el ITP si sobrepassen l'any des de la seva adquisició fins a la seva venda.