El Govern central emet una ordre per establir una parada temporal per a les flotes d'arrossegament i setge de Balears

Actualizado: miércoles, 6 mayo 2009 16:07

MADRID, 6 May. (EUROPA PRESS) -

El ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí ha emès avui una resolució per la qual es regula una parada temporal per a les flotes de modalitats d'arrossegament i setge en els ports de Balears.

La resolució publicada en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ha estat impulsada per la titular del Ministeri, Elena Espinosa, amb l'objectiu d'establir una limitació de l'activitat pesquera dels vaixells d'aquestes modalitats amb base en ports de l'arxipèlag, inclosos en el cens de la flota operativa.

El Govern entén que la situació de les pesqueries de les modalitats d'arrossegament i setge a la Mediterrània es considera "especialment preocupant", d'acord amb el reflectit en informes científics.

Per aquesta raó, s'ha impulsat un Pla de Gestió per a la conservació dels recursos pesquers del Mediterrània, "que pretén pal·liar l'escassetat de recursos i permetre establir les bases per a una continuïtat de l'activitat pesquera en condicions de viabilitat per a les flotes que operen" a la zona.

A més, l'ordre estableix que Balears presenta unes característiques específiques de tipus biològic i comercial que fan necessari l'elaboració d'una activitat diferent d'allò establert amb caràcter general per a tota la flota del calador Mediterrània, en el qual es refereix a la flota de setge i arrossegament.

"Es considera necessari incrementar les mesures ja existents tendents a aconseguir el rendiment màxim sostenible de les espècies pesqueres objecte de regulació amb la finalitat de contribuir a la reducció de la pressió sobre les poblacions d'espècies marines, garantint al propi temps el manteniment de les condicions econòmiques del sector", exposa la resolució.

CARACTERÍSTIQUES DE L'ORDRE

Aquestes embarcacions podran portar a terme una reducció del seu temps d'activitat des de l'entrada en vigor de la present ordre fins al 31 de desembre del present any. A més, el cessament temporal podrà ser objecte d'ajudes per un període de 90 dies.

Aquest cessi podrà ser objecte de règim d'ajudes amb finançament a càrrec de les quantitats contingudes en el Fons Europeu de Pesca. Tot i això, les ajudes seran incompatibles amb les previstes al mercat establertes en l'ordre APA/254/2008.

També serà d'aplicació allò establert en el Reglament 744/2008 als vaixells que haguessin iniciat la parada de manera voluntària abans del 31 de desembre del 2008, computant tals dies de parades a efectes del període de cessi establerts anteriorment.

El període màxim de reducció de l'activitat pesquera podrà distribuir-se des del començament de la interrupció de l'activitat pesquera fins al 31 de desembre, d'acord amb la planificació de l'activitat pesquera segons la proposta de la Conselleria d'Agricultura i Pesca del Govern. L'objectiu d'això és la reducció de l'esforç pesquer i el mantenir els mercats en el conjunt de l'arxipèlag.

Alhora, la proposta de reducció del Govern balear, segons la planificació acordada amb el sector pesquer insular, haurà de ser aprovada per la Secretaria General del Mar. El període d'inactivitat es comptarà des de l'endemà de l'arribada del vaixell al port fins al dia passat de la sortida efectiva del mateix.

Per a l'acreditació, la realització del cessi superior a un dia setmanal, serà justificada mitjançant una certificació enviada a la Secretaria General del Mar a través de la Direcció General de Pesca del Govern, estesa pel Capità Marítim o cap de Districte marítim del port corresponent.

En el cas de la parada d'un dia setmanal, caldrà un certificat expedit per la confraria de pescadors del port de base de l'embarcació, al qual quedi constància que s'ha produït una inactivitat de l'embarcació durant el dia setmanal corresponent.

També podrà tenir-se en compte l'acreditació de l'Autoritat Portuària relativa a la data d'entrada del vaixell al port o mitjançant les comprovacions que pugui portar a terme la Secretaria General del Mar.